לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים ממתנות / עניית אמן באמצע התפילה / המוציא פוטר שאר מאכלים

שלום כבוד הרב!
אני בת 17.5 ושאני מקבלת כסף מסבא וסבתא או נגיד שעבדתי קצת בחופש בגן ילדים האם אני צריכה לתת מזה מעשר?
2)שמעתי ממשהי שאם אני לא אומרת שם ומלכות בקריאת שמע שעל המיטה בברכת המפיל אז אפשר לדבר …לשתות ..ולא מיד לישון האם זה נכון?
3)האם אפשר להגיד סתם ככה נשמת כל חי כמה פעמים ביום?
4)אם אדם שלא מברך ברכת המזון אחרי שהוא אוכל לחם…ובתוך הסעודה של הלחם הוא אוכל עוד מאכלים …ושותה..האם צריך להגיד לו לברך עליהם או שגם לגביו המאכלים הללו נפטרו בגלל שברך המוציא(בלי נטילה)
5)כאשר אני נמצאת בתפילת שמונה עשרה ןהשליח ציבור הוא כבר התחיל את חזרת הש"ץ והוא אומר יתגדל והתקדש …וכולם עונים אמן..ואמן יהא שמיה רבה…וכ"ו האם מותר לי לענות גם אמן כי אני יודעת שהאמן הזה הוא כמו אלף אמנים והוא חשוב
6)ואם אני אוכלת מאכל נגיד שברכתו שהכול..ואז אני אוכלת /שותה משהו שברכתו גם שהכול כמה דקות אחרי האכילה/שתיה הראשונה …ואני יודעת שאם זה מולי או שכיוונתי לפטור את כל הדברים שברכתם אותה ברכה אז לא צריך לברך עליו אבל מה זה אומר מולי ?נגיד אם ברכתי שפני לא מול המאכל (השני) אלה אני מפנה לא גב …או שאני בחד אחר…זה גם נחשב למולי?
תודה רבה רבה …..

תשובה:

שלום רב

א. באופן עקרוני כל הכנסה מחוייבת במעשר, אולם אם הכסף ניתן לך למטרה מסוימת יש להקל שלא להפריש ממנו.

ב. אמת, אך לא הבנתי מה הכוונה לומר ללא שם ומלכות? יש לומר בשם ומלכות לפני שהולכים לישון, ולאחר מכן להמנע מכל הפסק.

ג. מותר להגיד נשמת כל חי מתי שמרגישים צורך להודות לקדוש ברוך הוא, אבל לא כדאי להתרגל להזכיר שם שם שמים יותר מידי שלא באופן המחוייב, זה צריך להיות קודש לתפילה ולברכות.

ד. אם בירך המוציא הוא פוטר את המאכלים ומחוייב לברך ברכת המזון, זה שבסוף לא יברך זה לא רלוונטי לגבי הברכה הראשונה שאותה כן אמר, אם הבנתי נכון.

ה. חלילה, אין להפסיק באמצע שמונה עשרה לעניית אמן יהא שמיה רבה. אולם אם את אוחזת באלוקי נצור, ניתן להפסיק, לומר יהיו לרצון אמרי פי וכו', לענות אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא או פסוקי קדוש וברוך בקדושה, ולאחר מכן להמשיך בתחנונים. לשאר אמנים לא מפסיקים אפילו באלוקי נצור.

ו. גם אם זה היה עדיין במקרר אם היתה כוונתך לאוכלו זה בסדר, אלא שלכתחילה כדאי שיהיה על השולחן שלצידו את יושבת לאכול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל