מה ההיתר לתקן את הפינות של תפלין של ראש ע"י טיח האם זה בטל לתפלין ומה בנוגע לצבע שבאותו מקום שאינו על העור ומבואר במ"ב סימן לב ס"ק קפה שצבע שחור שאפשר לקלפו פסול
תשובה:
שלום רב
אכן גם במשנה ברורה שם ס"ק קעח מבואר על פי שו"ת נודע ביהודה שהריבוע צריך להיות על ידי הבתים עצמם ולא על ידי דבר אחר, אף על פי כן כתב בשו"ת שבט הלוי ח"ג סי' ב להקל בכך בשעת הצורך לתקן על ידי מה שהסופרים מכנים דבק עור [עור טחון מעורב בדבק], וזאת מחמת צירוף כמה סברות: אפשר שהוא נחשב עור, לא מפורש בפוסקים מהו שיעור הפגימה המחסר בריבוע, אפשר כשכאשר עיקר הריבוע קיים והפגימה באמצעו של אחד הצדדים הדין קל יותר, וכו' עיי"ש.
ברור הדבר שהרוצה להדר בתפיליו לא יתקן כך, אלא מרככים את הבית ומוציאים את הפגימה על ידי צבת, כדרך הידועה למומחים בדבר.
בהצלחה רבה!
במידה ונשחקו הפינות ואינן מרובעות מספיק, וצלע הריבוע אינה ישרה כולה, מותר לתקן ע"י שיוף העור, כך שיתקבל ריבוע ישר ככל הניתן?
מותר אבל יש לעשות רק על ידי מומחה כדי שחלילה לא יווצר נקב הפוסל.
השאר תגובה