א' התורה: על פי שנים עדים יקום דבר,
ואמר לומד אחד שהקרבן למעשה עוולה הוא טוב כשני עדים
והשני אמר שהקרבן ועוד אחד מצטרפים לשני עדים
ושלישי בטוח, שצריך שני עדים חוץ מהקרבן
אם אפשר להורות לנו עם מי הצדק, ואם יש לפעמים שיש מקום גם לשתי הדעות האחרות
תודה
תשובה:
זו סוגיא ערוכה כדעת השני. הגמרא בסנהדרין ט,ב אומרת "פלוני רבעני לרצוני, הוא ואחר מצטרפין להורגו", כלומר העובר העבירה עם השני מצטרפים. וראה בתוס' במכות ו,א ד"ה נרבע יציל, שכתבו שאם יש שני עדים נוספים אחרים, אינו מצטרף לעדות משום שאז הוא נעשה רשע, ורשע פסול לעדות. ודווקא כשאין שני עדים אחרים, אנו אומרים שהוא יכול להצטרף, ובכך חידשו את הדין של "פלגינן דיבורא".
עוד כתבו שם התוס' שתלוי אם העדות הוא שרבעו לרצונו, או לאונסו. משום שלעיתים הוא נחשב ל"שונא" של מי שמעידים נגדו, ובכך הוא נפסל לעדות. בכל אופן, תעברו על שתי הסוגיות הנ"ל, ושם תמצאו תשובות לכל השאלות הללו.
בהצלחה