האם מותר לכתחילה לקרוא קריאת שמע ללא תפילין ומאוחר יותר, אחרי סוף זמן קריאת שמע, להניח תפילין ולהתפלל את כל התפילה, כולל קריאת שמע?
תשובה:
שלום רב
ראשית נאמר, שעצם ההנהגה הזו כך להתפלל אינה ראויה, שהרי חכמים סדרו לומר קריאת שמע על סדר הברכות, ובאופן הזה הקריאת שמע נאמרת בלא ברכותיה, ואחר הוא כקורא בתורה ואינה קריאת שמע. אולם לעצם שאלתך, המיקל בזה יש לו על מי לסמוך, באחרונים אכן כתבו שהואיל ואחר כך הוא קורא את שמע עם תפילין אין זה נחב כעדות שקר, ובפרט בזמנינו שלא נהוג להניח תפילין כל היום אלא בשעת התפילה בלבד. אך מי שיקפיד שגם הקריאת שמע בתחילה תהיה עם תפילין ודאי יקיים מצוה מן המובחר.
מקורות:
ראה בית יצחק או"ח סי' יז, שואל ומשיב תנינא ח"ג סי' עב, שו"ת מהרש"ג ח"א סי' נב, ארץ צבי סי' א, וע"ע שו"ת מנחת יצחק ח"ב סי' קז, ושו"ת יביע אומר ח"א סי' ד.