לתרומות לחץ כאן

הכשרת תנור אפייה וכיריים

לכבוד הרב, שלום וברכה!
בעז"ה אנו עוברים דירה בימים אלו.
הדירה מרוהטת ויש בה תנור וכיריים ששימשו את הדיירים הקודמים לנו.
ברצוני לשאול,
א. איך עלי להכשיר את התנור לשימוש? (אציין כי הדיירים הקודמים היו שומרי תורה ומצוות אך עדיין…)
ב. מה דין בשר וחלב בתנור שיש בו 2 דלתות וכיריים מעל ? האם אפשר להשתמש אחד לבשרי ואחד לחלבי? אם כן, האם ניתן להשתמש בשניהם בו זמנית? האם יש להמתין?
אשמח לדעת את ההלכה הברורה.
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב.

א. יש לכיריים שלשה חלקים, המבערים שמהם יוצאת האש, החצובות שעליהם עומדים הסירים, והמגש שלמטה. בתחילה יש לנקות הכל היטב. לאחר מכן יש ללבן את המבערים באש, על ידי הדלקת האש לכמה דקות על כל המבערים ובכך הם מלבנים את עצמם. את החצובות שעליהם מונחים הסירים, ויש לעשות זאת על ידי הדלקת האש והזזת החצובות ממקום למקום כל כמה דקות כדי שהאש תיגע בכל החצובות (ניתן גם להניח עליהם את הפח שמכסים בו בשבת [לאחר שינקו אותו היטב], ולהדליק את כל המבערים בבת אחת למשך 10 דקות). את גוף הכיריים יש להגעיל על ידי מים רותחים לאחר המתנת כ"ד שעות מניקוי יסודי עם חומר פוגם.

כל זה כמובן כאשר אתה מעוניין להשתמש בכיריים לבשרי לבד או חלבי לבד או לחלק חלקם כך וחלקם אחרת, אבל מי שאינו מקפיד בכך ביותר, יכול בדיעבד להחזיק אותם בחזקת טרף, ובלבד שיקפיד שלא יהיה עליהם ממשות של שאריות, ולהניח תמיד סירים כשהם מנוגבים ויבשים בתחתיתם.

ב. לגבי התנור עצמו, יש לנקות היטב, ולאחר ששהה 24 שעות ללא שימוש להפעיל על חומו המירבי למשך שעה. לגבי התבניות שהאוכל מונח עליהן ממש, יש להמנע מלהכשיר, כיון שאם נטרפו ממש הן טעונות ליבון חמור וזה לא ניתן להעשות בהן.

ג. גם תנור בעל שני תאים יש לברר את כשרותו לבשר וחלב, היות ומצוי שיש מעבר אדים בין התאים, כדי ליצור קשר בענין זה עם המכון הטכנולוגי להלכה בטל' 026423230 ולברר אצלם בהתאם לדגם התנור שבבית.

בהצלחה רבה וישוב טוב!

מקורות:

א. על דרך ההכשרה ראה כאן ובספר שערי ימי הפסח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל