לתרומות לחץ כאן

השבת גזל למדינה ולביטוח לאומי

שלום רב,
רציתי להתייעץ כיצד אוכל לפתור את הבעיה הבאה:
לפני מספר שנים השתחררתי מצה"ל ועבדתי במקום מוכר על ידי ביטוח לאומי ב"עבודה מועדפת" (הכוונה לעבודה בתחומים ספציפיים כמו תחנות דלק, אבטחה, חקלאות, שבנוסף למשכורת שמשלם המעביד, ביטוח לאומי משלם כ-9,000 ₪ לאחר עבודה של חצי שנה).
מקום העבודה היה מוכר על ידי ביטוח לאומי אך התפקיד שלי אמנם לא היה תפקיד שמוכר כעבודה מועדפת, אך בכל זאת הגשתי את הטפסים, ותוך מסירת עדות שקר, זכיתי לקבל את הפיצוי של ביטוח לאומי.
כעת אני מתחרט על כך מאוד ומעוניין להשיב את הגזל שביצעתי. כיצד אוכל לעשות זאת ולנקות את עצמי? ברור לי שיותר לא אחזור על דבר כזה, אך אני מאוד מעוניין להשיב את הגזל. פשוט לא נראה לי שאפשר להשיב אותו לביטוח לאומי או למדינה… האם אוכל לתרום אותו וזה ייחשב שהחזרתי את הגזל? מצד שני אני לא ארצה שתהיה תרומה נכבדת על שמי, כאשר מדובר בהשבת גזל, לא ארגיש גאה ושמח על תרומה כזו…

תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אינך צריך להחזיר את הכסף מיד וגם לא נראה לי שיש אפשרות כזאת, אני מציע להמתין עד לכשיגיע לך בדין קצבה מסוימת מביטוח לאומי (כגון: דמי לידה וכדו') ואז אל תתבע או תתבע רק את חלקו, עד שתגיע למלוא הסכום שקיבלת שלא כדין.

מקורות:

לא ברור אם יש חיוב השבת גזילה מגזילה של שותפים שאין לאחד מהם שווה פרוטה. עיין קובץ קול התורה גליון סב עמוד רלח. ומאידך, בוודאי שלא ניתן לבקש קצבה אחרת כאשר קיבל כבר קצבה קודמת שלא כדין.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל