אם לא הנחתי תפילין וקבלתי עלי שבת מפלג המנחה מה הדין לעניין הנחת תפילין .. האם מותר לי להניח או בגלל שקבלתי עליי שהוא לילה אסור לי להניח?
תשובה:
שלום רב
קבלת שבת בעלמא אינה סיבה להמנע מהנחה, לפי שעל דעת כן שיבטל מצות תפילין לא היה מקבל עליו שבת, אולם אם כבר התפלל ערבית של שבת אף שהוא עדיין יום שוב לא יניח. ואף שבימי החול גם לאחר תפילת ערבית יניח, שונה הדבר כאן, לפי שבשאר ימי השבוע מדובר רק באיסור דרבנן שלא להניח תפילין בלילה שמא ירדם בהם, משא"כ בשבת שהוא איסור גמור, וכיון שכבר התפלל ערבית נעשה אצלו הדבר כשבת ממש.
מקורות:
ראה פסקי תשובות סי' לא אות א על פי דברי האחרונים המובאים שם סי' ל הערה 18 בביאור ההבדל בין הנחת תפילין לאחר ערבית לקיום מצות מילה לאחר ערבית.
גם אחרי מעריב בערב שבת חייב להניח לפי דעת המ"ב שחולק על המחבר
אשמח לראות היכן מצאת כזה משנה ברורה לגבי ערב שבת.
התכוונתי לפי דעת המ"ב שחולק בחול על השו"ע ומחייב להניח ממילא לא סוברים את הסברא שאחרי מעריב פטרו נשאר רק האיסור של שבת וכבר כתוב בפוסקים שאין בידו לקבל שבת ולפטור עצמו ממצוה דאורייתא
ראה במקורות שציינתי, שם הוא עושה את החילוק.
עיינתי שם ולא מבין מה החילוק גם בברית יש איסור גמור
וע' הליכות שלמה פ"ד הערה 17 שמדמה
אחרי העיון נראה לי סברא מחודשת לפטור כיון ששבת הוא לא רק איסור אלא גם פטור מטעם אות רק המנחת שלמה דן אם יש אות בתוספת שבת
השאר תגובה