לתרומות לחץ כאן

השכיר רכב ונגנב כסף שהושאר בו

השכרתי אוטו לחבר שלי והוא אמר לי שהוא לוקח עם האוטו מישהו אחר וחבר שלי התקשר אלי האם השכרת את האוטו לפלוני (לההוא שחבר שלי לקח אותו), הוא הרי גנב. לצורך העניין בא נגיד בשעה 8 בבוקר מסרתי לו את האוטו ובשעה 12 קיבלתי את הטלפון הזה. מיד נזכרתי שיש לי כסף באוטו אז התקשרתי לחבר שלי שייקח את הכסף אצלו שההוא לא יגנוב את הכסף ובלילה אני מגלה שהכסף איננו. וכשהתקשרתי לחבר שלי הוא לא האמין למשמע אוזנו ואמר שישלם לי את הכסף. אז אני ימקד את השאלה שלי האם מאחר ובקשתי לו לשמור את הכסף כי ידעתי שיש גנב באוטו הוא חייב לשלם לי? והאם גם אם הוא לא חייב לשלם לי אם מותר לי לטרטר אותו שישלם מרצונו

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם הכסף נגנב לאחר שהודעת לו שיש כסף, הוא ודאי חייב. גם אם הכסף נגנב לפני ההודעה מסתבר שהוא חייב לשלם לך, ככל שמדובר בסכום שנהוג להשאיר ברכב.

מקורות:

אם הכסף נגנב לפני ההודעה, לכאורה תלוי אם הדרך להשאיר כסף ברכב. ככל שהדרך כן, השוכר חייב. עיין שו"ע חו"מ סי' רצא סעיף ד וקצות שם סק"ד. במקרה זה מסתבר יותר שהשוכר חייב, שהרי אין אנו מחייבים אותו על הרכב יחד עם הכסף, שנאמר שלא הסכים לקבל עליו שמירה על סכום כל כך גבוה, אלא לחייב אותו על הכסף בלבד שאינו מגיע לשווי הרכב שוודאי הסכים לקבל על עצמו.

גם אם השוכר קיבל רשות להכניס ברכב אדם נוסף, אין זה פוטר אותו מאחריות, אם הכניס גנב לרכב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. איך הוא נעשה שומר שכר על הכסף אחרי ההודעה וגם שומר חינם אם זה נחשב לפשיעה לא ברור הוא לא קיבל שמירה על זה ולא נעשה שומר. אולי הוא שומר אבידה.
    וגם סכום קטן לפני ההודעה לא ברור למה הוא נעשה שומר

  2. כאשר אדם מקבל שמירה על הרכב, הרי זה כולל גם על כל מה שיש בו.
    לגבי ההודעה לאחר שהשכיר, גם אם השוכר הסכים לשמור על הכסף, אכן יש לדון אם רכב דינו כחצר מהלכת או כספינה שהרי גם בשומרים צריך קנין. עיין בגמ' ב"מ דף ט ע"ב שמחלקת בין בהמה לספינה ובחשוקי חמד שם מה שכתב לעניין רכב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל