לתרומות לחץ כאן

הטעם שאליהו הנביא מגיע לברית

זו שאלה לצורך הבנה ועיון לעבודה מסוימת, אשמח אם אקבל תשובה לעניין על אף שהבקשה חורגת מתחומי הסיוע באתר.
תפקיד אליהו בברית – נאמר שאליהו מגיע לכל ברית בישראל כי הקב"ה רצה להוכיח לו שעם ישראל נאמנים ושומרים על הברית
אך ראיתי במקום (לא מקור יהודי כנראה) שאליהו הוא כעין פטרון – מלאך השומר על התינוק מפני שדים וכוחות טומאה עד הברית. האם הדבר נכון – האם יש לזה מקור הלכתי?

תשובה:

שלום רב,

אכן הטעם שמוזכר במדרש (פרקי דר' אליעזר הוא הטעם שהזכרת שהזכרת ש. אני לא מכיר ולא מצאתי את הסיבה שהזכרת

מקורות:

אצטט לך כאן מספר הבט לברית על הטעם שאליהו הנביא בא לברית:

והיא שעמדה לו לאליהו זכור לטוב לבא ולראות בעיניו את שמחתם וזריזותם של בני ישראל בעת הכנסת בנם לבריתו של אברהם אבינו מאחר שיצא ושנה פעמיים לקנאות עבור אות ברית קדש שנחתם בבשרינו בראשונה בהיות ישראל בשטים וחטאו בבנות אל נכר קם פנחס מתוך העדה ונטל רומח בידו ויקנא לה' אלקיו על העבירה וביותר על חלול ברית הקודש ובשניה בעת אשר עמד וברח מארץ ישראל מפחד איזבל אשר שמעה מאחאב בעלה כי אליהו בשבועתו עצר את השמים מלירד טל ומטר על הארץ ותמהה על זאת ואמרה וכי כה יעשון אלקים והלא חציפותא היא כלפי שמיא להשבע בשמו הגדול ולעצור טל ומטר וכדרך שמצינו אצל חוני המעגל שאמרו לו חכמים אלמלי חוני אתה גוזרנו עליך נדוי תענית גג ע"א ועוד באה עליו בעלילה על אשר הרג את כל נביאי הבעל ביום אחד אף שקיי"ל שאין דנים שנים ביום אחד ומלבד זאת על אשר הרגם בסייף בעוד שנביא השקר מיתתו בחנק ומלבד זאת אין לו כלל כח של סנהדרין שיוכל לדון ולהרוג כדי למיגדר מילתא ועל כן פסקה ושלחה לו שלמחר תשים את נפש אליהו כנפש אחד מהם

ויקם אליהו ויברח למדבר באר שבע אשר ליהודה וישאל את נפשו למות מיתה בידי שמים ובלבד שלא ימסר ביד המלכות ויעוררו המלאך פעם ופעמיים ואמר לו שיברח וכדרך שברח יעקב מפני עשיו ומשה מפני פרעה ודוד מפני שאול ולאחר שאכל ושתה והלך בכח האכילה ההיא ארבעים יום נגלה עליו ה' במערה ודבר עמו בכבודו ובעצמו ואמר לו פנים בפנים מה לך פה אליהו ויתנצל אליהו והשיב תשובות כלפי אותן הטענות שעוררה איזבל כנגדו והוכיח במישור שלא יצאת תקלה ומכשול מתחת ידו ובאר שמה שקפץ ונשבע בשם ה' הוא מפני שקנא קנא על עזיבת הברית ובטולה בגלוי ובפרהסיא ומחמת כן פקע מהם שם בני ישראל והרי הם דומים לערלים ומתוך כך הגיעו להריסת המזבחות ולהריגת נביאי האמת ולילך אחר העבודה זרה ונביאי הבעל וכאשר יחם לבבי קמתי אני שנותרתי נביא לה' לבדי ועשיתי משפט צדק להרוג את כל נביאי הבעל בעונש סייף החמור מכח הוראת שעה וכן מחמת שרדפוני ובקשו את נפשי לקחתה וניתן להציל את הנרדף בנפשו של הרודף.

ומאחר ומתוך דבריו יצאה קטיגוריא על בניו של מקום נסתלק ממנו ה' ושוב לא דבר עמו כבראשונה אלא שמע בשנית קול בעלמא המדבר סתם ושואל מה לך פה אליהו להורות שאין הקב"ה חפץ במי שמלמד חובה על בניו אך כיון שחובה זו יצאה מתוך חום לבבו וקנאתו של אליהו לא קפח ה' את שכרו ונתן לו שיהא למלאך ושרף המעופף הטס בד' טיסות את כל העולם כדי שיוכל לעמוד בברית ולראות את חביבות המצוה בשעתה ומזה יהא לו נחת רוח ויתפייס על העבר והפה שאסר והעיד שעברו ישראל את הברית יבוא ויעיד שישראל מקיימים את הברית על פי באור הגאון מהרי"ל עייאש בקונטריסו אות ברית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל