לתרומות לחץ כאן

תרם לבית הכסנת בצ'ק שלא נפדה האם הוא חייב לשלם

שלום רב

גבאי בית כנסת האחראי על איסוף כספי מיסי בית כנסת לא הפקיד צ'קים שהיו אצלו. מדובר בסכום של 30000 ש"ח. חלקם כספי "דמי חבר" בבית הכנסת ובחלקם כספי תרומות.
תוקפם של הצ'קים פג…

1. האם יש לחבר שכספו לא נפדה לשלם ? למעשה נגרם לו נזק שהרי השנה עליו לשלם כפל – הוצאה שלא תוכננה על ידו.
2. האם יש לגבאי אחריות על כסף שלא ישולם?

מה הדין?

כל טוב

תשובה:

שלום רב,

ראשית ברור שבכל מקרה, התנהגות זו ממש לא ראויה. אדם נותן צ'ק מתכוין שזה ייפדה בטווח התאריך הנקוב זו. אי הפקדה עלולה לגרום לתסבוכת לבעל הצ'ק.

חברים חייבים את הכסף לקופת בית הכנסת. לגבי דמי החבר הדבר פשוט, שהרי זה חוב שלהם, חוב זה עדיין לא נפרע ולכן עליהם לשלם זאת.

לגבי התרומות. כאן השאלה היא מצד נדרי צדקה. שהרי מאחר שהצ'קים לא נפדו, ולא נגבה כל כסף, הדיון הוא על דין הנדר. והתשובה היא ברורה, שלמעשה, חייבים לשלם את התרומות.

ברור שבכתיבת צ'ק לבית הכנסת יש לפחות מחשבה של נדרי צדקה. ובנוסף יש גם מעשה. וזאת במקרה שהוא לא הוציא מפיו. כי אם הוא הוציא מפיו, ברור שיש חיוב גמור מצד נדרי צדקה. לגבי נדרי צדקה במחשבה נחלקו הדעות, וראה שבט הלוי ח"ב סי' קכו שלמעשה, יש לנקוט כדעת הסוברים שנדרי צדקה חלים גם במחשבה. בנוסף, במקרה זה כאמור, יש גם מעשה, כלומר, עצם כתיבת הצ'ק. ראה בשו"ת חות יאיר סי' קצד שכתב על אדם שכתב אני נשבע, שהרי נחשב לשבועה למרות שהוא לא אמר בפיו. וכן דעת החת"ס יו"ד סוף סי' רכז, והכתב סופר יו"ד סי' קו. אולם יש הרבה שחולקים, ראה בפתחי תשובה יו"ד סי' רלב ס"ק ח'. אבל כאמור, צריכים החמיר גם מצד נדרי צדקה במחשבה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. 1. ברור שהתורם חייב לשלם את השיק. שהרי שיק דינו כשטר שחייבים לשלם גם לאחר התאריך שהבנק מכבד. ולא רק מדין נדר, אלא חוב ממוני ממש.
    2. הגבאי פטור, משום שאין דיני שמירה בשטרות. גם אין לחייב אותו על גרמת נזק (על פי הטור בחו"מ סי' צה), מאחר ועדיין ניתן לגבות את השיקים בהוצאה לפועל. האפשרות היחידה, שיש מקום לתבוע את הגבאי על הנזק שנגרם, הוא אם התורם עבר לגור בחו"ל ולא השאיר נכסים בארץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל