לתרומות לחץ כאן

הכשרת תבניות

אמנם שאלתי שאלה דומה, אבל עדיין לא ברור לי,סליחה.
תנור בשרי שיש בתוכו תבנית בשרית ממש כי כאופים בו לחם ובתוכו שניצל ואז בתנור כשזה חם זה נוזל על התבנית וכן מבשלים בשרי בתנור זה על התבנית הזו, ובטעות באותה תבנית בשרית בתנור הכינו עוגיות ובתוכם שוקולד חלבי ואפו אותם בתנור. לא ידוע אם הפרידו 24 שעות בין הבישול הבשרי האחרון בתנור ובתבניות לבין הטעות באפיית העוגיות החלביות. בכל אופן הרתחנו את התנור כשהתבניות בתוכו לחום הגוה ביותר לחצי שעה. השאלה היא האם זה בסדר? האם עכשיו כשאופים לחם וכדומה או אוכל על אותה תבניית האוכל כשר,האם מותר לאכול את האוכל או שהתבנית אסורה בכל אופן? או שהתבנית במקרה כזה מותרת לאחר הרתחה בתוך התנור בחום הגבוה ביותר.תודה.אשמח לתשובה היום שאדע לפני שבת.

תשובה:

שלום רב

לגבי התבנית, אם לא היה 24 שעות בין הבשרי לחלבי או שהתבנית היתה מלוכלכת מעט בבשר בזמן האפייה החלבית, אין לה תקנה, ויש לזורקה, אבל אם היה 24 שעות והיתה נקייה, ניתן להכשירה באופן בו נהגתם ומעתה להשתמש בה רק לבשרי. במקרה של ספק ניתן להניח שהיה 24 שעות כיון שסתם כלים אינם בני יומם, בפרט אם המדובר היה בעוף ולא בבשר בקר.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. העניין הוא שכשאנו אופים אז המילוי עוף מתוך הלחם נוזל על התבנית. עכשיו אמנם יש ספק אם עבר 24 שעות, אבל איך אני יכול לדעת מה זה תבנית נקייה? לעיתים הרוטב של העוף יורד ונשפך לתבנית ואני לא יודע אם ניקו את זה אחר כך, או שלא ניקו, במצב כזה מה עליי להניח?

  2. ועוד שאלה, בהתבסס על הנתונים שהצגתי עד עכשיו, במידה ובתנור הזה כרגע על אותה תבנית הניחו סיר ובו בישלו ואפו,אבל המאכל היה בתוך סיר נפרד, האם במקרה והתבניות אסורות, והם היו בתנוור בזמן אפייה או בישול, מאכל אחר שבושל בכלי נפרד(סיר,תבנית פיירקס וכד') מותרים באכילה, או שבגלל שבושלו ונאפו יחד עם התבנית הבעייתית (במידה ואסור להשתמש בה) המאכל עמצו נאסר?

  3. מגע יבש בכל מקרה אינו אוסר. כמו כן כרגע גם דבר המתבשל בתבנית [באיסור] אינו נאסר כיחון שעכשיו היא כבר אחרי 24 שעות מהשימוש האסור וטעם שהיא פולטת פגום, אלא שאסור להשתמש בה.

  4. כלומר כל מה שנאמר שצריך שהתבנית אסורה לגמרי,אז גם במקרה ובו התבנית נאסרת ואין לה תיקון כלל, למרות זאת, אם עברו 24 שעות מרגע בישול האיסור, אז כל פעם שמבשלים כרגע,שוב בדיעבד,יהיה ניתן לאכול?
    ואני שוב שואל מה הכוונה 24 שעות, שעברו 24 שעות מרגע האיסור, אבל כל הזמן מבשלים שוב, אז כל עוד זה יהיה 24 שעות מהבישול האסור זה בסדר? כי כל הזמן אופים ומבשלים, אז 24 שעות זה נספר פעם אחת בלבד מרגע הבישול האסור,או כל פעם מחדש שצריך להמתין 24 שעות מהבישול האחרון?כמובן כל מה שאני שואל זה בדיעבד כרגע פשוט אין לי כרגע אפשרות אחרת.סליחה על הטירחה.

  5. אם היה 24 שעות בהן לא היה כל בישול בתבנית ואחר כך רק עשו כשר המאכלים אינם נאסרים, אבל שים לב כשאני אומר בדיעבד אין הכוונה שבשעת הדחק וכו' מותר להשתמש, אלא שאם עוברים באיסור ומבשלים המאכל מותר באכילה! לכן אם תוכל להשתמש בחד פעמי או לקנות תבניות חדשות חובה לעשות זאת, גם אם זה יעלה לך מאה מאתיים שקל אינני יודע כמה עולות תבניות.

  6. במחילה מכבוד הרב,אבל לצערי עוד לא הבנתי. האם העשרים וארבע שעות שנכתב הכוונה מהרגע שהתנור נאפה בו המאכל החלבי בראשונה(ומאז הרתחתי אותו אז כבר עברו 24 שעות)או שכל פעם שמבשלים בתנור צריך לעבור 24 שעות ואם לא עבר 24 שעות במאכל אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל