לתרומות לחץ כאן

האם מותר לומר ליהודי אשכנזי שיאמר לגוי להדליק את האור בשבת לצורך רבים?

מניין של בני ספרד שמתפללים בנץ החמה הגיעו לביהכנ"ס וראו כי החשמל לא נדלק ולא יכולים להתפלל בחשיכה ולא לקרוא בתורה, והם אינם מקילין באמירה לנכרי במלאכה דאורייתא אפילו במקום מצוה דרבים כדעת מרן השו"ע, האם מותר להם לומר לבן אשכנז הנוהג להקל באמירה לנכרי במלאכה גמורה במקום מצוה דרבים (כדעת רמ"א) שיאמר לנכרי להדליק את האור לצורך מצוה דרבים או שאף זה נכלל באיסור אמירה

תשובה:

שלום רב

לכאורה לפי פשטות הדברים יש לאסור משני טעמים: א. אם כן ניתן לבטל את כל דין אמירה לגוי, שכן תמיד אפשר לומר לגוי שיאמר לגוי אחר שיעשה מלאכה בשבת… ב. מלבד איסור אמירה לגוי יש גם איסור הנאה ממעשה שבת של גוי, כמבואר בסי' רעו שכה ועוד, ועד כמה שצורך רבים אינו מתיר את האמירה הוא גם אינו מתיר את ההנאה, ואם כן גם אם הגוי יעשה מעצמו לצורך המתפללים אסור להם להנות ממעשיו.

בהצלחה רבה!

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לענ״ד יש לצדד על הטעמים שכתב כת״ר.
    א. על מה שכתב שאם כן תמיד יגיד לגוי שיצוה לגוי וכו ראשית גוי שיגיד לגוי דבר זה כבר נפתח בגדולים ויש שהתירו זה במקום מצוה וכידוע דעת החות יאיר בזה ועוד גדולים ויש חולקים, ואם כן ההיתר אינו גורף אלא מוגבל במקום מצוה או צער וכו,
    ודבר שני יש לחלק בין הדברים שכאן היהודי האשכנזי שמבקש מהגוי עושה בהיתר ולא באיסור וממילא לא חשיב כאמירה לגוי האסורה. דהנה נחלקו בזה האחרונים אם מותר לספרדי שיבקש מאשכנזי (או ההפך) שיעשה בשבילו דבר שהם מקלים בו. לדעת הגרש״ז אוירבך (מנחת שלמה א מד. מאור השבת אעמוד תסג) יש להתיר זה בכמה אופנים ע״ש וכן דעת הגר״ש משאש (שמש ומגן ג יד) וכן כתב מרן הרב עובדיה זצ"ל (חזוע ד שצז) שהמיקל במקום שיש צורך בדבר יש לו על מה שיסמוך והאריך שם במקורות לכאן ולכאן,
    אך לדעת הציץ אליעזר ועוד יש להחמיר בזה (מאור השבת א עמוד תקנג)
    ונראה שכאן יש יותר לצדד לקולא שאמירה לגוי דרבנן.
    וגם הדלקת מנורות וחשמל לא יצא מידי מחלוקת אם בכלל הוא דאורייתא או דרבנן וכידוע.
    ב. ולגבי מה שכתב כת״ר שיש בעיה של הנאה. יש לדחות
    שהרי יש הרבה פוסקים שאומרים שמותר ללמוד או להתפלל ממה שהדליק הגוי ואין בזה איסור הנאה שמצוות לאו ליהנות וכו. ועיין פני אריה סימן מז ועוד באורך בחזו״ע ג תלז
    ואף שיש חולקים על זה כאן שזה נעשה בהיתר לצורך האשכנזי שביקש ובמקום כזה שיש מחלוקת הפוסקים הוי גם כעין ס״ס
    ועוד שבשעת הדחק של תפילה דרבים התיר מרן הרב עובדיה אף לומר לגוי על ידי ספרדי ואכמ״ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל