לתרומות לחץ כאן

שאלה חדשה – לקלח תינוק בשבת

1
בשמירת שבת כהלכתה מהדורה ג התיר לקלח במים חמים תינוק שרגילים לקלחו כל יום, עפ"י היתר המשנ"ב לקלח תינוק ביום טוב. וכעין זה באור לציון לרב אבא שאול.
וקשה לי מהמשנ"ב סימן תרטז ששם מפורש שבשבת אין היתר. (והראייה מהלכות רחיצה לפני ואחרי ברית מילה), וכן בשער הציון תקיא, כג הפנה לחמד משה שבו מבואר שבשבת החמירו גם בקטן, כי יש בשבת איסור סקילה.
(http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=45802&st=&pgnum=223 )
2
לפי הפוסקים שלמצטער הותרה רחיצה אף בחמין – כיצד אפשר לדעת מתי תינוק שאינו יודע לדבר מצטער מחמת חוסר הרחיצה בחמין, ולא די לו בניקוי במגבונים?
3
יש לנו תינוקת בת שנה ורבע, שבכל יום בסוף אחר הצהריים היא כבר עייפה ולא משתפת פעולה, ובערך ב1730 אשתי מקלחת אותה, ואח"כ היא נרדמת במיטה עם בקבוק. המקלחת מרגיעה אותה ומן הסתם גורמת שתישן שינה ארוכה ורצופה יותר. מלבד זה, שאחרי יום שלם של זחילות על הרצפה כולה מלוכלכת.
(כשאנו לא בבית בליל שבת, אנחנו צריכים לסחוב אותה עד שעה מאוחרת, ואז לטייל איתה כדי להרדים אותה).
השאלה: האם בשבתות הקיץ בשבת אחר הצהריים, – מותר לקלח אותה במים שהוחמו ע"י דוד שמש? והאם בשבתות החורף בלילות שבת – מותר לקלח אותה במים שהוחמו מלפני שבת?

תשובה:

1. לא הבנתי את הקושיא ברור שלגבי שבת החמירו בדיני רחיצה הרבה יותר מביום טוב, גם לגבי רחיצת גדול יש חילוקים רבים כמבואר שם, ביום טוב כשיש צורך גדול ברחיצה לא גזרו לאוסרה. ומכל מקום לצורך נקיון ספציפי – לא כל גופו, מותר בתינוק גם בחמין.

2. הכל כראות עיני ההורים שהדבר לצורך לו.

3. כאמור בשבת אין להתיר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בודאי שאפשר לסמוך, אבל שים לב ששם מדובר במים שהוחמו מערב שבת, לא מדוד שמש שבהוצאת המים ממנו מבשל בשבת, ובטח לא חימום מים על ידי חשמל, תוכל לקחת בקערה מעט מים מהמיחם של שבת ולערב בהם מים קרים מהרז ובמים אלו לרחוץ את הילד.

  2. השש"כ התיר בשבת על סמך ההיתר של המשנ"ב ביום טוב, ולא התייחס למשנ"ב בהלכות יום כיפור שאסר בשבת, ולמקורות להם הפנה בהלכות יום טוב בשער הציון (חמד משה, נהר שלום ואליה רבה) שכולם אוסרים בשבת והתירו רק ביום טוב.
    שמא שגגה יצאה מלפני הרב נויברט זצ"ל?

  3. לא מצאתי משהו במקורות שסותר את הוראתו של הרב נויבירט כפי שציינתי בתגובה הקודמת שד'בריו אמורים לגבי מים שהוחמו לפני שבת ובתינוק שדינו כחולה שאין בו סכנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל