לתרומות לחץ כאן

הכשרת סירים שנטרפו / הכשרת מחבת טפלון

שלום,
יש לי בביתי שתי סירים ומחבת עם ציפוי טפלון, שייעודם לכתחילה היה לשימוש חלבי, לצערי בני משפחה התבלבלו ועשו בהם שימוש בשרי גמור (בישלו נקניקיות וחזה עוף ברותחין), אני ואשתי זוג צעיר ויש לנו משום הפסד מרובה בצורך לקנות סט חלבי חדש של סירים בשריים כאשר כבר יש לנו סט שכזה.
האם ישנה דרך להכשיר את הכלים לשימוש חלבי שוב? או שייעודם להיות בשריים לגמרי מעתה והלאה? או שהם בכלל אסורים בשימוש מחשש טריפה.

תשובה:

שלום רב

את הסירים ניתן להכשיר בנקל לשימוש חלבי על ידי הגעלה ברותחין [יש לקחת סיר גדול למלא אותו במים ולהרתיח על האש, וכשהם מבעבעים בעוד האש דולקת לטבול בתוכו את הסירים כשהם נקיים לחלוטין, ולאחר שחלפו 24 שעות בהם היו ללא שימוש כלל]. לגבי המחבת טפלון המצב בעייתי יותר, שכן לדעת חלק מהפוסקים כיון שהשימוש בה הוא כמעט ללא נוזלים הכשרה אינו בהגעלה אלא בליבון, וליבון לא ניתן לעשות בה כיון שהיא תתקלקל, וכיון שלא מדובר בהפסד רב כל כך נראה שאין להקל. אמנם אם לא השתמשו בו בתוך 24 שעות גם לחלב וגם לבשר ניתן להגעיל.

מקורות:

אף שבאגרות משה אבן העזר חלק ד' סוף סי' ז' כתב שאפשר להגעיל כלים העשויים מטפלון, כתבו כמה פוסקים (וכן הביאו בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל), שמכיון שאין רגילים להשתמש בו עם הרבה שמן אין מועיל לזה הגעלה, וליבון אינו שייך בזה מכיון שהחומר יתקלקל על ידי האש, ומכיון שאין בזה הפסד מרובה אין מקום להקל בזה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה עם מקרה דומה של סירי טפלון שעשו בהם שימוש בשרי ברותחין, אבל לא בשמן? האם צריך ליבון או הגעלה?
    בכלל, מה הדין בטפלון? דינו כמתכת או כחרס??

  2. הכלל בהכשרת כלים שהולכים אחרי רוב תשמישו של הכלי וכיון שמחבת טפלון בדרך כלל משתמשים בה עם מעט מאוד נוזלים סברו רבים שהיא טעונה ליבון. מחבת טפלון נידונת ככלי מתכות, אולם כאמור טכנית לא ניתן ללבנה כדין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל