לתרומות לחץ כאן

מאכלים שהתבשלו בכלי הטעון הגעלה האם מותר לאוכלם?

שלום וברכה
אמי בישלה מאכלים לכבוד אורחים והמשפחה, והכלים שבישלה בהם לא עברו הגעלה
והם אומנם מופרדים בדרך כלל, בסיר הזה בשר.. בסיר הזה חלב, אבל לא במאת האחוזים.
האם ניתן להקל בדבר לצורך שלום בית?
הבנתי מאתר אחר שאפשר, אך לא היה ברור לי העניין לגבי בצלים

זה מה שנרשם שם:
(פרט שיש לשים לב אליו בנוגע לזה, שבצלים ודברים חריפים נחשבים כמשביחים טעם בלוע בסיר גם אם הוא אינו בן יומו, ולכן אם נתבשלו בצלים בסירים אלה, לא יהיה היתר לאכול תבשיל שבושל באופן זה. ניתן להוסיף את הבצלים אחרי שכבר נתבשלו בסיר כשר).

הכוונה היא לדוגמה, שאם היום בושל תבשיל עם בצלים רק אז אסור לאכול את התבשיל?
או שבכלל, אם בושלו בסיר בצלים/דברים חריפים אי אפשר לאכול ממנו?

תודה רבה ושבת שלום

תשובה:

שלום רב

ננסה לעשות מעט סדר בדברים: לכתחילה אין מה לדבר שכלי שחייב הגעלה אסור בשימוש והדברים ברורים. אולם, אם לא הוגעל וכבר אינו בן יומו, אין המאכלים הנעשים בו נאסרים בדיעבד כיון שהטעם הבלוע בו פגום. במקרה שלך ניתן להניח שהסיר אינו בן יומו כיון שבדרך כלל יש הפרדה.

אלא שאכן עוררת כאן הערה חשובה מאוד, שלגבי דברים חריפים, דעת הרמ"א וכן החמירו גם רבים מגדולי ספרד, אין את ההיתר של אינו בן יומו, ולכן, אם נחתך בסכין שבלעה פעם טעם חלב ועתה הוא מתבשל עם בשר, או אפילו נחתך בסכין כשר אלא שבושל בכלי הטעון הגעלה, המאכלים נאסרים לדעות אלו. אלא שמפשטות דברי השו"ע (סי' צה סעי' ב) נראה שחולק בזה על פסק דברי הרמ"א ומיקל, ובשעת הדחק גדול מאוד ניתן לספרדים בלבד לסמוך על כך ולאכול את התבשיל.

אולם [וכאן אני מכניס יותר הרגשת הלב אבל נראה לי שזה ברור], גם המיקל כאן לא יוכל לסמוך על כך באופן קבוע, שהרי מדובר בכלי האסור בשימוש ובמאכלים שלדעת הרבה פוסקים אסורים באכילה, וגם מטבח כזה שההקפדה בו אינה מוחלטת עלולים להווצר בו בעיות רבות, של תולעים אי הפרדה גם בבן יומו מוצרים שאינם בכשרות ראויה וכו' וכו', לכן נראה לי שכדאי לגשת לאמר בכל הכבוד הראוי, לומר לה הרי גם את יודעת שחשוב להפריד בין בשר בחלב ומשתדלת בכך, הבא ונעשה זאת בצורה הראויה והמוקפדת כדי שכל יהודי יוכל לאכול אצלנו ללא חשש, אני מניח בזהירות, שאם האמא תראה שזה חשוב לך ושאתה מכבד!!! אותה ואת אורחותיה היא תסכים להכשיר את הכלים ולהקפיד כמו שצריך.

בהצלחה רבה ושבת שלום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל