לתרומות לחץ כאן

ניכוי מס עבורי מכסף שקיבלתי מאחר לתרום

לקוח זכה בתביעה וביקש ממני לתרום אותם לארגון כלשהו לפי ראות עיניי. הוא איננו מעוניין לדעת אפילו את הסכום הסופי שזכה בו. האם אוכל לרשום את התרומה על שמי לצורכי מס?
1. לכאורה, אם הלקוח היה נותן לי רשות מפורשת וודאי שהייתי יכול לעשות זאת, כיוון שזיכוי המס נעשה לפי השם בקבלה, ולא לפי החשבון ממנו התרומה נעשתה, כך שמבחינת המדינה אני אהיה זכאי.
2.כעת, ללא רשות מפורשת, בכל מקרה, מבחינת הלקוח, התרומה ניתנת במלואה, אלא שהמדינה מוכנה לנכות מס למי שתורם לגופים מוכרים על ידה. והלקוח הפקיר זכות זו.
3. שמא מצד "השבת אבדה" יש לוודא שהלקוח יודע שבאפשרותו לנכות מס על תרומה זו? או שמא אין זה בכלל השבת אבידה, כיוון שלא איבד כלום… אלא יכול היה להרוויח מצד אחר…ואין מוטלת עלי ממש חובה להודיעו, שהרי מבחינתו הייתי יכול לתת גם ללא קבלה את הכסף, שהרי כל רצונו שהכסף יגיע למטרה טובה לפי בחירה שלי, והוא נותן בי אמון שהכסף יגיע לנזקקים לו.

תשובה:

שלום רב,

מותר, לך לתרום לאן שאתה רוצה ולקבל על כך החזר מס.

מקורות:

כל אדם שנותן צדקה נהנה במשהו מהצדקה, שהרי בידו להחליט למי לתת, הנאה זו יש צד שהיא גם שווה ממון. בגמרא זה נחשב "טובת הנאה", ודנו האם טובת הנאה זו היא שווה ממון או לא, לדוגמא, אם ניתן להוריש את טובת הנאה זו או לא. וכן היא קיימת גם בתרומות ומעשרות, שביד הישראל להחליט לאיזה כהן לתת. ואם כך, מאחר שהוא נתן לך את טובת ההנאה, מה זה משנה כמה הנאה אתה נהנה, מעט, או מעט יותר.

ישנה הלכה נוספת (חו"מ סי' קפה) שליח שקיבל כסף מיד המשלח לקנות עבורו דבר מה, והשליח החליט לקנות במקום מסוים, שם הוא קיבל הנחה האם הנחה זו שייכת לשליח או למשלח, והאם המוכר נתן את זה בגלל השליח או לא. אבל סוגיא זו אינה נוגעת לכאן. משום שמס הכנסה דורש פחות מס מהנישום כשהוא ממציא קבלה, כך שהטבת המס היא ישירות למי שתרם ונרשמה ע"ש קבלה. (זה גם לא מעיניינם מהיכן מקור הכסף של התרומה).

הרבה הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל