לתרומות לחץ כאן

חימום מזון בשבת בבית מלון

כמשגיח בבית מלון ב"כשרות רגילה של הרבנות" אני רוצה לדעת בנוגע לחימום מזון בשבת האיך לנהוג
א. ארון חימום אשר עובד לפי שעון שבת וכל הפיקוד שלו מכוסה ונעול מתי מכניסים את המאכלים המבושלים והצוננים הנוזליים והיבשים {באם יש הבדל}
האם דווקא כשהוא במצב כבוי או אף במצב דלוק
וכשצריך להכניס לתנור נעול {ולא ארון חימום} לצורך חימום הנ"ל – האם דין אחר
והאם שיעעשה דווקא ע"י גוי
ב. כשמניחים אוכל כנ"ל בשפינג דיש האם צריך שיהיה במצב כבוי או אף דלוק והאם ע"י גוי דווקא
ג. האם אפשר לתת להוסיף מים מבושלים חמים ממקום אחר לשפינג דיש כשמתמעטים המים
ד. האם מותר לאפשר לנכרי שיוציא מהשקע סיר מרק או שפינג דיש שכבר לא צריך בכדי לפנות שם מקום לדברים אחרים – ואולי לפחות שעבוד ע"י שעון שבת ויוציא את זה כזה כבוי כבר או שאין הבדל והכל מותר או אסור

תשובה:

א. מותר להשהות בארון חימום כזה מאכלים שהתבשלו מערב שבת, אולם, אסור להחזיר לתוכו מאכלים בשבת אא"כ התקיימו בהם כל תנאי חזרה – שעודם בידו ולא הסיח דעתו מהחימום והם מבושלים כל צרכם. ואין כל היתר להוציא מאכלים מהמקרר ולהניחם בתוך ארון זה. דין זה אמור גם בשעה שארום החימום כבוי ועתיד להדלק על ידי שעון. כמו כן, כל מה שאסור לעשות על ידי יהודי אסור גם על ידי גוי.

ב. אין הבדל בין השפינג דיש לארון חימום.

ג. מותר לקחת מים מהמיחם כשהם עדיין חמים באופן שהיד סולדת בהם ולערב אותם בתבשיל העומד על האש. אלא שצריך לערות בנחת כדי שלא לבוא לידי איסור מגיס, לפיכך לכתחילה יש שמרימים את הסיר לפני שמערים לתוכו מים, בשפינג די קשה הדבר, לכן יש לערות בנחת.

ד. אסור לומר לגוי לעשות זאת, אולם אם הוא עושה כך מעצמו אין איסור להשתמש באותו מקום, כיון שבאופן זה לא נחשב כנהנה ממעשה שבת, שכן הגוי רק איסור את המונע את הההנאה ולא גרם לשימוש עצמו.

מקורות:

א. ארון כזה אין דינו קל יותר מפלטה חשמלית שמנהג העולם על פי הכרעת רוב הפוסקים שלא להחזיר על גביו מאכלים בשבת, וגם המקילים בזה בפלטה חשמלית [כמו הגר"ע יוסף למשל] אפשר שיאסרו כאן כיון שהוא מחזיר לתוך הכירה דבר האסור גם בכירה גרופה וקטומה, ראה ארחות שבת פרק כו הערה עד. על כך שגם בשעה שהארון חימום כבוי אסור להניח בתוכו מאכלים כדי שיתחממו אחר כך, ראה חזון איש סי' לח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ארונות חימום

    ארונות חימום – כשמם כן הם; נועדו לשמור על חומו של אוכל שכבר בושל. ציוד כזה מצוי בבתי מלון, במוסדות, בישיבות ובחדרי אוכל ציבוריים.

    הכנסת אוכל לתוך ארונות אלו אינה נחשבת ל'הטמנה' בשבת (שכן הדפנות אינן נוגעות בסירים), ומכיון שמכניסים לארונות אלו אוכל שהוא כבר חם מקודם – אין גם בעית בישול. יש המכניסים לתוכו אוכל יבש קר, למשך מספר שעות כדי לחממו, וגם בכך אין בעיה כי במזון מוצק "אין בישול אחר בישול".

    בעיית השבת נעוצה לעתים בפתיחת הדלת, המנתקת את החימום כמו בכל מיקרו-גל ביתי. יתר על כן, בדרך כלל ארונות החימום מצויידים בתרמוסטט השומר על דרגת חום קבועה. פתיחת הדלת והכנסת אוכל משפיעים במישרין על התרמוסטט, ועל הפעלת גופי החימום ('דאורייתא'!)

    מכון 'צומת' מעניק לארונות אלו אישור כשרות טכנולוגי, המבטיח שאין חיישנים על הדלת או שכל חיישני הדלת מבוטלים בשבת. כמו כן התרמוסטט הוחלף ע"י מנגנון שנקרא "סימרסטט". מנגנון זה הוא קוצב זמן מחזורי, המפעיל ומנתק מעגל חשמלי במחזוריות קבועה, ללא כל השפעה של האדם הפותח את הארון או מכניס/מוציא מזון ממנו.

    הדפס

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל