לתרומות לחץ כאן

אין עושים מצוות חבילות חבילות

שלום רב,
ברצוני לשאול את כבוד מעלתכם שתי שאלות

בחג שבועות האחרון היה ברית מילה אצלינו בבית כנסת לאחר התפילה, לפני הברכות הודיע אבי הבן שמי שרוצה יכול לכוון לצאת ידי חובה בברכת בורא פרי הגפן שהוא עושה כדי לצאת ידי חובת קידוש, ויש לי שתי שאלות ע"ז 1. הרי לאחר הברכות עוד אומרים עלינו לשבח ועד שהולכים אל מקום הכיבוד שזה לא בתוך הבית כנסת אלא בחוץ, זה כבר לו קידוש במקום סעודה? 2. הרי אין עושין מצוות חבילות חבילות, ואיך אפשר לעשות באותו כוס גם מצוות קידוש וגם כוס של ברכה של ברית מילה, הרי כמדומני זאת הסיבה שבשבע ברכות עושים שתי כוסות, אחת לשבע ברכות ואחת לברכת המזון?
תודה רבה

תשובה:

ברמ"א סי' רעג סעי' ה ומגן אברהם שם מבואר שיוצאים ידי חובת קידוש בשתיית הכוס של המילה. הטעם לכך שלא חששו בזה לדין אין עושין מצוות חבילות חבילות, ביאר בשו"ת אור לציון פרק כ סעי' כז, שהואיל וברכת אשר קידש ידיד מבטן אינה חייבת להאמר על הכוס בדוקא והידור מצוה בעלמא הוא, לא נחשב כחבילות. בשונה משבע ברכות הנאמרות על הכוס בדוקא, ולכך הצריכו כוס אחרת לברכת המזון.

כמו כן, לדעת הרמב"ם פרק כט מהל' שבת איסור זה נאמר רק כששתי המצוות הן מדאורייתא, וכאן הקידוש אינו אלא מדרבנן. וראה מגדל עז שם שבשתי מצוות דרבנן ג"כ לא נאמר דין זה.

לגבי הבעיה של קידוש במקום סעודה יש שתי עצות: א. המברך שותה רביעית ויוצא בזה גם ידי קידוש במקום סעודה. שאר האורחים יעשו קידוש נוסף בחוץ, ב. הברית תערך באותו חדר בו הכיבוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל