לתרומות לחץ כאן

יין מגולה לקידוש

שלום כבוד הרב. למדתי שלא ניתן לקדש עם יין אשר נשאר פתוח או לגמו ממנו, ובכדי לקדש עימו יש לתקנו ע"י שפיכת יין חדש ונקי לתוכו (3 פעמים).
השארתי בקבוק יין פתוח, ולרגע יצאתי מהחדר וחזרתי מיד. כעת היין פגום לקידוש. האם אני יכולה לשפוך לתוך הבקבוק הזה מעט יין מבקבוק חדש על מנת לתקנו לקידוש?
תודה וכל טוב

תשובה:

שלום רב

יין שעמד זמן קצר מגולה ולא נשתנה טעמו אינו פסול לקידוש ולא צריך לתקנו. משום שבזמנינו הטעם שמקפידים על גילוי בקידוש אינו משום חשש נחשים שאינם מצויים היום בבתים, אלא משום שהיין נעשה חשוב פחות וטעמו פג, ואינו ראוי לקיום מצוה, ובזמן קצר כזה אין לחוש.

על דרך התיקון שהזכרת לא שמעתי. בשו"ת שבט הלוי ח"ו סי' קיג מתיר לתקן יין מגולה במקום הפסד מרובה באופן של חד בתרי, כלומר להוסיף כמות כפולה של יין חדש על היין הפגום.

התיקון שהזכרת נוהג ביין ששתו ממנו ולא ביין שהיה מגולה.

מקורות:

ראה שו"ע סי' רעב סעי' א ומגן אברהם שם. אם עבר עליו לילה שלם, אין לקדש עליו אף אם טעמו לא השתנה, כך כתב בבן איש חי שנה ב בראשית אות כה.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. שלום כבוד הרב. השארתי לרגע בקבוק יין פתוח ויצאתי מהחדר, ושפכתי לתוכו כוס יין שלגמנו ממנו. איך עלי לתקן את היין בבקבוק כדי שנוכל לקדש עימו שוב? תודה וכל טוב.

  2. שלום כבוד הרב. אם כך, אם לא סיימתי לשתות את כוס היין, האם מותר לשפוך אותה חזרה לתוך הבקבוק, וכל הבקבוק יהיה עדיין תקין לקידוש לפעמים הבאות? תודה רבה על זמנך היקר.

  3. שלום כבודו, רציתי לדעת מה הדין במקרה שעשיתי יין ובמשך תהליך הייצור הוא היה מגולה, האם נפסל בכך לקידוש או לא , תודה.

  4. אין כל בעיה. אדרבה, מעיקר הדין וכן היו נוהגים בעבר כשהיין היה ביוקר, אפילו יין שנשאר מהקידוש ניתן להחזירו לבקבוק ולקדש עליו שוב [באופן שמתקנים אותו ואינו פגום].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל