לתרומות לחץ כאן

יש חיוב תוכחה למי שבא להניח מרק קר על הפלטה בשבת?

שלום רב.
אצל שכן שלי שכנראה לא כך כך בקיא בהלכות שבת היתה הפסקת חשמל לפני סעודת הבוקר . השכן הגיע לביתי שבידו סיר עם תבשיל צונן שרובו לח במטרה להניח על הפלטה שלי .( שנינו ספרדים המתירים להניח על הפלטה תבשיל צונן יבש גם בתוך השבת אבל לו לח מצד בישול אחר בישול ). איך עלי לנהוג בסיטואציה כזו והאם אני עובר איזה איסור בזה שאתן לו להשתמש בפלטה שלי ?

תודה וכל טוב

תשובה:

שלום רב

אין ספק שאסור להניח תבשיל כזה על הפלטה משום איסור בישול, ואני משוכנע שאם תלמד אותו בצורה נעימה שהדבר אסור הוא ישמח שאתה מונע אותו מאיסור. הרי לא מדובר במחלל שבת של ממש, שאם כן הוא לא זקוק לפלטה שלך. ונראה שאכן לתת לו להניח על גבי הפלטה תבשיל כזה הוא בכלל מסייע לדבר עבירה.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מחילה, אבל השו"ע אינו סוף הוראה. ייתכן שמסורת אבותיו כדעת הרמב"ם (כמו בתימן ובחלק מארצות צפון אפריקה), ייתכן שרבו פסק שלא כדעת השו"ע, ייתכן שסמך על דעה דחויה בשעת הדחק וכו'. מסייע לדבר עבירה לא נראה שייך בכגון דא.

  2. במחילה מכבודכם, התשובה שניתנה כאן לא מספקת ואף לוקה בחסר…
    שכן כאן בארץ הקודש אנו "מזוג גלויות" ויש לענות תשובה מפורטת, שתענה לכל העדות.
    יצויין שאין איסור לחמם מרק שכבר התבשל קודם השבת, ואם המרק קר, לפי דעת הנשר הגדול מורנו הרמב"ם, יהיה מותר להניח את המרק על הפלטה בשבת ואין איסור כלל וכלל.

    וכך לפי מנהג יהדות קהילות קודש תימן.
    ויש שנהגו כאן בארץ לשנות לפי אחינו הספרדים ו/או אחינו האשכנזים, ויבושם להם, אך אין בשום פנים ואופן לפסול את דברי הנשר הגדול מורנו הרמב"ם !!

    עד כאן בתמצות התשובה של המארי'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל