לתרומות לחץ כאן

זמני התפילות / חימום מאכל בשבת / שחרית במשאית

שאלה:

לכבוד הרב שלום, יש לי מספר שאלות : 1. ממתי אפשר להתפלל שחרית בפועל ? ז"א לפי השעון נניח שרשום נץ החל מ 6:35, בפועל ניתן לראות אור חזק באיזור שאני גר בו כבר מ 6:20. האם זה לפי השעון במדוייק או לפי האור בשמיים? 2. האם כאשר מחממים מאכל מבושל כל צרכו בחמגשית על הפלטה,ניתן לכסות אות החמגשית מלמעלה בעזרת מעין מגבת על מנת שהחמגשית תתחמם מהר וטוב יותר? 3. האם אפשר להשתמש באותו תנור לבישול חלבי ובשרי ואם כן באיזה תנאים? 4. אני נהג משאית ולעיתים קרובות יש לי נסיעות ארוכות. אני מתחיל את הנסיעה כשעה וחצי לפני הזריחה ומסיים באיזור הצהריים (עם הפסקות קטנות בין לבין). עקב כך אין באפשרותי להתפלל במניין שחרית, ואני מתפלל תפילת יחיד. כמו כן, אני קורא בעל פה את הקרובנות עד ברכות קריאת שמע, לפני ברכו עוצר בצד את המשאית,מניח תפילין, עושה 18 עד סוף התפילה ואז "וידבר". אני יודע שמי שלא יכול להגיד וידבר לפני התפילה , צריך לומר אותה אחרי. רציתי לדעת האם נכון אני עושה או שמא עליי לומר "וידבר" בין ישתבח לבין ברכו (מיד לאחר שאני מניח בנקודה זו תפילין) תודה רבה מראש על התשובות,חזק ואמץ

תשובה:

שלום וברכה

1. ברור שקביעת הזמנים היא לפי זמני הלוח ולא לפי מה שנראה לך בשמים, הסיבה שיש אור היא כי כבר מעלות השחר האופק מתחיל אט אט להאיר. חשוב לציין, שבזמן הנץ החמה מתפללים שמונה עשרה, את מה שלפני שמונה עשרה מתחילים קודם, לכן בדרך כלל מנין שמתפלל בנץ החמה מתחיל את התפילה כחצי שעה לפני הנץ.

2. כמובן אתה מדבר על דבר יבש בלבד, וגם זה רק למקילים לשים על הפלטה ממש, כך דעת הגר"ע יוסף אבל רוב הפוסקים מחמירים להניח על כלי הפוך. למנהג הספרדים אסור לשים מגבת מעל כיון שזו הטמנה במקצת והאשכנזים מקילים.

3. לא מומלץ להשתמש באותו תנור לחלבי ובשרי, אם רוצים להשתמש, יש לנקות היטב ולהפעיל חצי שעה – ארבעים דק' על חומו המירבי כשהוא ריק, ולמנהג אשכנזים גם זה לא מספיק ויש להמתין גם 24 שעות בין חלב לבשר.

4. אין לומר וידבר בין פסוקי דזמרה לברכת יוצר אור, אבל למען ה', גם אם אתה מתפלל ביחיד מי זה מתפלל תוך כדי נהיגה וחצי בלי תפילין?! תקדיש עוד קצת זמן, תעמוד בצד בצורה רצינית תניח תפילין ותתפלל במתינות ובכובד ראש ולא תוך כדי נהיגה. גם הנחת התפילין אחרי פסוקי דזמרה אינה לכתחילה.

ברכה והצלחה ושבת שלום!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל