לתרומות לחץ כאן

בישול בשבת בכלי שני בדבר גוש / הכנת קפה בשבת / ברכה בהרהור הלב

1)אם אני נכנס לשירותים הרבה פעמים ויש לי יובש בידיים ולכן אני לא שוטף ידים כל פעם, האם מותר לי להרהר בדיברי תורה לאחר מכן(כשאני בעבודה למשל ויש לי זמן פנוי תוך כדי)על בסיס קבוע?
2)האם כשאני מהרהר ברכה בלב אני יוצא ידי חובה,למשל אם אני במקום שיש לי בעיה לברך ליד כולם האם אפשר לצאת כך ידי חובה?
3)בשבת- אם יש סיר שהורידו מהפלטה ובו דגים ותפו"א,או סיר חמין,וזה מאוד חם,האם מהסיר מותר לי להעביר את זה לתוך כלי שיש בתוכות נוזלים של סלט וכן סלטים שונים כי המאכל מאוד חם ואולי זה מבשל?
4)בשבת-האם מותר לי למזוג מים ישר מהמיחם של המים לתוך נס קפה ואז להוסיף חלב?(לספרדים)

תשובה:

שלום רב

1. יש חשיבות מרובה לנטילת ידים לאחר שירותים, אין טעם להשאר עם רוח רעה על הידים  זה מזיק לאדם. כמו כן, אף שבדיעבד ניתן להרהר בדברי תורה לאחר נקיון הידים בבד וכיוצא בזה, אין להקל בכך אלא כשאין מים בסביבה, ולא במצב שלך שניתן לפוטרו על ידי שימוש בקרם לחות וכיוצא בזה.

2. יש מהראשונים שסברו שהרהור כדיבור דמי, כלומר שניתן לברך בהרהור לבד, אולם להלכה הכריעו כל הפוסקים שיש לברך בפה דוקא, כמבואר בביאור הלכה בסי' סב, עיי"ש שמנה את שמות הראשונים והאחרונים בענין זה.

3. בענין זה נחלקו הדעות, האם דבר גוש, כלומר, מוצק חם, מבשל גם כשהוא בכלי שני, ולהלכה הכריעו הפוסקים להחמיר בכך, כמבואר במשנה ברורה סי' שיח ס"ק סה.

4. בדין בישול בשבת, נאמרה הלכה שאין בישול אחר בישול, ולכן דבר שכבר התבשל אין איסור לחזור ולבשלו. אולם, לגבי דבר לח שהתבשל והצטנן נחלקו הדעות, ולהלכה החמיר בכך השולחן ערוך בסי' שיח סעי' ד. ונחלקו הפוסקים, בדבר מוצק שנמס במים או בחום, אם דינו לענין זה כדבר יבש כפי שהיה בתחילתו, וממילא מותר לבשלו בשנית, או שהוא נידון על שם סופו וכיון שהוא נמס יש בו בישול אחר בישול. והנפקא מינה בזה לגבי קפה נמס וסוכר. משום כך מחמירים לתת אותם בכלי שני ולא לערות עליהם ישר מהמיחם. כמבואר בשערי תשובה שם אות כח.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל