לתרומות לחץ כאן

אישה שתרמה בכרטיס אשראי ללא ידיעת בעלה, האם ניתן לבטל?

שאלה:

שלום,
לפני כמה ימים שמעתי הודעה ברדיו שצריכים תרומה דחופה לאדם חולה מאוד שזקוק להשתלה,התרומה מתבצעת ע"י עמותה מסויימת.
פעלתי מרגש באותו רגע וכיוונתי לרפואתו של אבא שלי. ותרמתי,מה שלא ידעתי שזה יסגור לי חצי ממסגרת האשראי,חשוב לציין שאבא שלי חולה והמצב בבית לא מזהיר מבחינה כלכלית ואחרי שהבנתי שאבא שלי צריך לממן תרופה שיכולה לעזור לו התחרטתי שתרמתי לעמותה ולא לאבא שלי.
עשיתי את זה בלא ידיעת בעלי כי ידעתי שהוא לא יסכים לדבר כזה.
מה עליי לעשות?האם מותר לי לבטל את התרומה?
אשמח לתשובה אני ממש חסרת אונים בנושא .

תשובה:

שלום רב,

אכן היה אסור לך לתרום תרומה ברמה כזו ללא ידיעת בעלך, יתרה מזו, היה אסור לעמותה לקבל תרומה זו. לכן את יכולה ואף חייבת לבטל את התרומה

מקורות:

לגבי צדקה מאישה נשואה, נאמר בגמרא (בבא קמא קיט,א): "אבל לוקחים מן הנשים וכו'. גבאי צדקה לוקחין מהן דבר מועט, אבל לא דבר מרובה וכו'. רבינא איקלע לבי מחוזא, אתו נשי דבי מחוזא רמו קמיה כבלי ושירי, קביל מינייהו. א"ל רבה תוספאה לרבינא, והתניא גבאי צדקה מקבלין מהן דבר מועט אבל לא דבר מרובה, א"ל: הני לבני מחוזא דבר מועט נינהו".

ומבואר בגמ', שמותר לאשה לתת מעות לצדקה מנכסי בעלה, משום שאנו אומדים את דעת הבעל שאינו מקפיד עליה בכך, משא"כ במתנה מרובה שאפשר שהוא מסכים לכך, וכן פסקו הרמב"ם (הל' מתנות עניים פ"ז הל' יב), ושו"ע (יו"ד סי' רמח סעי' ד), וע"ע שו"ע הרב לבעל התניא (חו"מ הל' מציאה ופקדון סעי' ה), חכמת אדם (כלל קמז סעי' יג), וקיצור שו"ע (סי' קפב סעי' יד). [איסור זה נוהג בין בגבאי צדקה בין בעני המחזר על הפתחים, כ"כ בס' דרך אמונה הל' מתנות עניים פ"ז ס"ק פח].

לכן, מאחר שתרומה בסדר גודל כזה שגם סגר לך חצי ממסגרת האשראי, בודאי זה לא על דעת בעלך, כפי שאת מציינת, לכן היה אסור להם לקבל תרומה זו, ועליהם להחזיר את התרומה, אם כבר גבו אותה. ולבטל את שאר החיובים.

יתרה מזו, מאחר שיש לך דין קדימה לסייע לאביך, ודין קדימה זו מוטל גם על בעלך, א"כ יש סיבה נוספת לבטל את התרומה, כי גם בצדקה מועטת שאנו אומדים את דעתו של הבעל שהוא מסכים, זה רק בגלל שהוא זוכה גם במצוות צדקה, אבל אם יש לו דין קדימה למישהו אחר, בודאי היה רוצה להדר במצווה ולתת לקודם שהוא מחוייב בו יותר. עי' בפתחי תשובה יו"ד סי' רמח ס"ק ד בשם שו"ת בית יעקב. אמנם בנתיתה מוטעת אין דרכם של הבעלים להקפיד, ולכן גם במקרה כזה זה היה מועיל אם זה היה נתינה מועטת. ועי' עוד בספר משנה הכתובה להגר"מ קליין שליט"א ח"א פרק לב.

וראה עוד בענין אשה נושאת ונותנת שתרמה בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"א סי' קג), ובשו"ת שבט הלוי (ח"ב סי' קיח).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל