לתרומות לחץ כאן

קבלת צדקה מאדם שאינו שומר מצוות

שלום,

פנה אלי אברך, בבקשה לקבל הלוואה של כמה אלפי ש"ח.

ע"פ פרטים שונים של הנסיבות (ואם יהיה רלוונטי לתשובתכם – אפרט אותם בל"נ), מתקבל הרושם, שהוא נמצא במצוקה כלכלית משמעותית.

לצערי, לי עצמי כנראה לא תהיה כ"כ אפשרות לעזור לו במתן הלוואה.
מה שכן, יש לי מכר בעבודה, שמבוסס היטב כלכלית. איני יודע האם יש בכלל סיכוי שייצא מזה משהו, אולם לחומר המצב, עלה בדעתי אולי לפנות אליו בהצעה לעזור בעניין, ולא רק בהלוואה, אלא במתנה משמעותית.
מה שכן, מדובר באדם שהינו מה שנקרא "חילוני" לגמרי, מחלל שבת ואוכל טריפות ושקצים ר"ל.
לגבי הכסף שלו, לא ידוע לי משהו על כך שהוא משיג אותו בדרכים שאינן כשרות באופן חריג, כלומר הוא בעל חברה, שמשכיר אנשי מקצוע ללקוחות שזקוקים להם, וכן עובד בעצמו בחברה שלו.

האם מן הראוי לבקש מאדם כזה תמיכה כספית להחזקת תורה של אברך בן תורה כנ"ל?

תודה,

תשובה:

שלום רב

נראה שאם אפשר לזכות יהודי במתן צדקה, זכות גדולה היא לסייע לו לקיים מצוה זו, ומי יודע, אולי בזכות מצות הצדקה יערה עליו הקב"ה רוח ממרומים והוא יתקרב יותר ליהדות ולשמירת המצוות, שהרי כבר אמרו חכמים שמצוה גוררת מצוה. ואין לדמותו לגוי שאסרו חכמים לקבל ממנו צדקה כדי שלא לזכותם במצוות, שנאמר ביבוש קצירה תשברנה, משא"כ ביהודי חלילה.

מקורות:

על קבלת צדקה מגוי, ראה שו"ע יו"ד סי' רנד ס"ב שמותר לקחת צדקה מהגוי רק מפני דרכי שלום [כגון שר ששלח ממון לצדקה], אולם לא באופן אחר, ואמנם בערוך השלחן (שם ס"ג) כתב שנהגו להקל בזה, הוא מטעם שכתב שם שבזמנם בחו"ל היה הדחק רב מאד, אבל בזמנינו נראה דלא שייך כ"כ דינו של הערוה"ש, ועי' שו"ת שבט הלוי (ח"ה סי' קמא אות ב), אך כל זה דווקא באופן שמקבל ממנו בפרהסיא, או שנותן בפרהסיא והדבר מתפרסם, אבל בצנעה מותר כמבואר בפוסקים שם, ולגבי קבלת מתנה מהגוי מפורש ביד רמה (ב"ב י: אות קלב) והובא בדרך אמונה (מתנות עניים פ"ח ס"ק נז) שמותר, וראה בארוכה בזה בספר זכות יצחק (לרבי יעקב ח. סופר שליט"א ח"א סי' ל).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל