לתרומות לחץ כאן

הולדת ילדים במשפחה שאחד ההורים חילוני

שאלה:

סליחה אם השאלה נראית מעט מסובכת אך באופן כללי הייתי רוצה לשאול מה ההלכה אומרת על הבאת ילדים לעולם כשאחד ההורים שומר תורה ומצוות ואילו השני לא?
כי כמו שכבר ציינתי אני בשנות ה-30 המוקדמות לחיי ואמא ל2 ילדים (בן ובת) ככה שבעיקרון לפי מה שהרבנית שלי אמרה לי בעלי כבר קיים את מצוות פרו ורבו שבה אינני מצווה בתור אישה אך ללא ספק כל עוד אני עדיין פוריה ומסוגלת להביא עוד ילדים לעולם מאוד מאוד הייתי רוצה להביא ילדים שומרי תורה ומצוות שיקבלו חינוך חרדי למרות שבעלי במצבו הנוכחי כנראה לא יסכים לכך לעולם (במידה ולא יקרה נס וגם הוא יחזור בתשובה אם ירצה השם או שהוא פשוט יכבד את הרצון שלי לילד שומר תורה ומצוות) וירצה רק ילדים חילונים.
למעשה האם יש איסור לאישה שומרת מצוות להביא ילד לעולם בידיעה שהוא יהיה חילוני או לחילופין להביא ילד שומר תורה ומצוות לעולם אך עם אבא ואחים חילונים?
גם ככה כשאני חושבת על זה את האמת גם אם נניח בעלי יסכים להביא איתי ילד שנסכם שיגדל להיות שומר מצוות עדיין הוא יהיה בסביבה עם חילונים שעלולים לקלקל אותו ולהשפיע עליו לרעה, זה באמת נושא שמאוד מטריד אותי ואני לא מפסיקה לחשוב עליו.

תשובה:

אישה אינה מצווה בפריה ורביה. מה גם שבמקרה שלכם גם בעלך קיים את המצווה. אמנם יש מצווה אחרת פחותה ממנה והוא "לא תהו בראה, לשבת יצרה" כלומר, הקב"ה לא ברא את העולם לתהו אלא לשבת יצרה. ברשותך אני אתייחס רק לשאלה שלך האם זה ראוי בחינתך להביא עוד ילד כשהמצב הוא כך. ולא לכך שהבעל לא מעוניין מילד נוסף. על כך שוב, את צריכה לנקוט בזהירות שלום בית ומניעת מריבות הוא מעלה גדולה מאד, בפרט שמנקודת השקפתו, את זוהי שבאה לשנות ממנהגו ומסדרי עולם…

חישובים כאלו לגבי ילדים לטעמי הם לא נכונים. בעזרת ה' עד שילד חדש יגדל יעברו ימים רבים, ובעז"ה המצב הרוחני בבית ישתפר, כך שנראה לי שזה לא סיבה. אמנם במדה שנדע בודאות שהילד לא יהיה דתי, יתכן שכדאי למנוע את הבאתו לעולם כשאין חובה. דוגמא וזה אוכל להביא לך, לגבי גיור ילדים קטנים שהדין הוא כי ביה"ד מגייר אותם מדין זכיה, כלומר, זכות היא להם להיות יהודים. אולם במקרה שההורים המבקשים גיור עבורו אינם דתיים, כך שזבירות גבוהה שגם הילד אל יגדל כשומר מצוות. דעת כמה פוסקים שלא ניתן לגייר את הילדים, כי זה לא זכות עבורם אלא חובה, שהרי אנו יוצרים מצב שהם יגדלו כעושי עבירות, ואם כך עדיף כבר שישארו גויים. ואם כך גם אצלך היה מקום לומר "נוח לו לאדם שלא נברא משנברא"!

אולם כאמור, אנו מקווים שלא זה יהיה המצב בבית, כשהוא יגדל, כך שלא נראה לי שיקול נכון לעשות זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל