לתרומות לחץ כאן

תבליט אדם לא ברור על תכשיט האם אסור משום פסל?

שלום רב,
רציתי לקנות תכשיט עתיק נדיר (למטרת מסחר בו) שהוא תבליט שחרוט על צדף בשיבוץ זהב.
על הצדף הנ"ל יש תבליט מיניאטורי של בית ונוף ושל אשה שיושבת על שפת הנחל (באופן מאד צנוע). ניתן לראות את כל הגוף שלה, אבל הפנים שלה שנמצאות בפרופיל בכוונה מטושטשות לגמרי, וללא העיניים או כל אבר פנים בולט אחר, מלבד האף שניתן לזהות. לא נראה לי שמקרה כזה שהפנים חלקות ומטושטשות לגמרי, יהיה מדובר על איסור עשיה או החזקה של צורת אדם מושלמת. האם אני צודק וזה אכן מותר?
אודה לכם מאד אם תוכלו לענות לי בהקדם האפשרי שאני לא אפספס את זה אם אכן הדבר מותר.
דניאל

תשובה:

כשחסר אברים אין איסור.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סי' קמא ס"ד וסעיף ז שאסור לעשות צורת אדם שלם, אבל אם חסר אחד מאבריו מותר, וראה שם בסעיף ו לגבי צורות בהמות וחיות, ובדרכי תשובה שם ס"ק מז שיר"ש יש מקום להחמיר שלא לעשותו, ונחלקו הפוסקים אם מותר להשהות בביתו צורת אדם שלם כשנעשה שלא לשם עבודה זרה, ראה בשו"ע סעיף ד ובנחל אשכול (הל' ע"ז סוף סי' נ שכתב ללמד זכות על המקילים בזה, וכפי שנהגו בזמננו], אולם לעשות הישראל בעצמו [אומן – "פַּסַל"] אסור לעשות צורת אדם שלם. אבל אם נותן לפועל שלו לעשות זאת, דעת החתם סופר (שו"ת יו"ד סי' קכח) שמותר, ודעת הנהרי אפרסמון (יו"ד סי' קטז, קיז וסוף קיח) לאסור, וכן דעת שו"ת יד אלעזר (סי' קכט), עי' דרכי תשובה (יו"ד סי' קמא ס"ק ל, וס"ק לב).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל