לתרומות לחץ כאן

אם היו חרקים בבישול צריך להגעיל את הכלים?

שלום כבוד הרב. באחד הפעמים שבישלתי החלטתי לברור תבלין שהייתי משתמשת בו רבות (זרעי אניס). לא היתה לי המחשבה לברור את זה לפני כן. ומצאתי שם מספר זעום, בערך 2 נמלים מתות. מאז אני מקפידה לברור היטב כל תבלין.
הייתי מתבלת איתו מרקים ותבשילים. צריך להגעיל כלים?
תודה וכל טוב.

תשובה:

שלום רב.

דבר המוחזק שאין בו תולעים בדרך כלל או שאר חרקים, אם נמצאו בו רק שני חרקים אין חיוב לבודקו. אם נמצאו בו שלושה יש חיוב לבודקו. ומכל מקום אין סיבה להכשיר את הכלים, משום שהם מוחזקים בכשרות, ואין ספק שבכל תבשיל שבישלת היה פי שישים כנגד טעם החרקים וממילא הכלי אינו נאסר [אין בכך כדי להתיר מאכלים נגוע בחרקים, כיון שכאשר החרק שלם הוא אינו בטל בשישים].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה זאת אומרת חרק שלם לא בטל בשישים? הרי ראיתי בתבלין 2-3 נמלים (לא באותו שימוש, אלא בשתי פעמים שונות). הנמלים היו מתות ודי שלמות… הן היו קטנות מאוד מאוד.
    ולגבי חוק בטל בשישים, כיצד מודדים? מה זה שישים?
    תודה רבה וכל טוב

  2. ביטול בשישים, פירושו שאם מתבשל על האש סיר מרק בשר ונופל לתוכו טיפת חלב, התבשיל אינו נאסר באכילה כיון שיש במאכל הבשרי פי שישים יותר ממנו. אלא שהלכה זו אמורה רק בנוזל או בחלקי דבר אסור שלא ניתן להבחין בהם והם אינם שלמים, אבל חרק שלם, מחמת שלמותו חשיבותו רבה והוא אינו בטל גם אם הוא מתערב בכמות גדולה של מזון. כלל זה של ביטול בשישים יש בו פרטים נוספים, ובכל מקרה של ספק יש לשאול רב. מה שכתבתי, הוא שהואיל והנושא שלנו עכשיו אינו הנמלים עצמן אלא הטעם שלהם שנבלע בסיר, שייך על זה ביטול בשישים גם אם הן עצמן היו שלמות בעת הבישול ולא היו בטלות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל