לתרומות לחץ כאן

סדר קדימה בקביעת מזוזות

יש לי עשר מזוזות בשביל מבנה של קהילה עם בית כנסת ופעוליות חברתיות בחו״ל. יש יותר מעשר חדרים איפוא עדיף להשים את המזוזות 1 בית כנסת או בית מדרש 2 חדרי שיעורים 3 חדר גן 4 עזרת נשים 5 הכניסה לבנין 6 הכניסה הראשית 7 סוכה שהיא בשימוש לאכילה חצי שנה 8 מטבח

תשובה:

שלום רב ושבוע טוב.

ראשית, יש לעשות את כל ההשתדלות שיהיו מזוזות על כך הפתחים. עם ישראל מסר נפש תמיד לקיום מצוה זו, ואין הגיון שמבנה של קהילה יהודית פעילה ותוססת תמנע מקיום מצוה חשובה זו כהלכתה. מזוזה כשרה עולה היום כמה עשרות שקלים בלבד.

לעצם השאלה, כל המקומות שהזכרת יש לדון אם חייבים במזוזה כפי שנבאר: בית כנסת המשמש לתפילה בלבד [אף אם לומדים שם מעט בין מנחה לערבית וכדומה] פטור ממזוזה. בזמנינו נהוג לקבוע מזוזה בבתי הכנסת משום שבדרך כלל הם משמשים לשיעורי תורה וכנסים שונים, ומכל מקום אין מברכים על קביעתה של מזוזה זו. על בית מדרש המשמש ללימוד ושאר פעילויות במשך היום, נחלקו הדעות אם חייב במזוזה ויש לקובעה ללא ברכה. אולם, בית מדרש שלעיתים עורכים בו סעודות וכיוצא בזה חייב במזוזה מעיקר הדין. חדרי שיעורים, אם משמשים בין ביום בין בלילה דינם כבית מדרש, ואם משמשים רק ביום הם פטורים ממזוזה, ולחומרא יש לקבוע בהם מזוזה בלא ברכה. גני ילדים פטורים ממזוזה אלא שנהגו לקבוע בהם מזוזה בלי ברכה. מטבח חייב במזוזה.

סיכום: אם יש לכם בית כנסת המשמש לתפילה בלבד, תוכלו להמנע מלקבוע בו מזוזה, וכך נהגו קהילות רבות בימים עברו [בבית הכנסת החורבה בירושלים לפני מאה שנה לא היתה מזוזה, וכך נהגו בכל הקהילות בתימן]. אם אני מבין נכון, עזרת הנשים אצלכם ודאי משמשת רק לתפילה. כמו כן, תוכלו להמנע מקביעתה בגן הילדים.

מקורות:

על פטור בית כנסת ממזוזה ראה לבוש יו"ד סי" רפו סעי' ג, שלא חייבה תורה במזוזה אלא בבית של חול ולא במקום קדוש, וראה שו"ת חתם סופר יו"ד סי' רפא שהאריך בביאור דבריו. על חיוב בית מדרש במזוזה ראה שו"ע שם סעי' י. הסיבה לחייב מזוזה בחדרי שיעורים היא משום שיש שם חפצים ודינו כבית האוצר המשמש לאיכסון. על גני ילדים, הורה בעל הקהילות יעקב [הובא ב'ונטרס מזוזה ומעקה] שאינם נחשבים אפילו כבית האוצר, לפי שעצם השימוש שם אינו מחוייב במזוזה כיון שהוא שימוש של ילדים קטנים הפטורים מן המצוות, והאיחסון אף הוא אינו מחייב מזוזה כיון שהוא מיועד לאותם קטנים שפטורים. וראה בהרחבה בכל זה בס' שערי המזוזה פרק ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל