לתרומות לחץ כאן

תפילה ברוב עם

בס"ד
לרבנים שלום,
1.האם קיימת עדיפות להתפלל בבית כנסת עם הרבה מתפללים או שמא קיימת עדיפות להתפלל בבית כנסת עם מעט מתפללים שבו ניתן לקיים יותר מצוות כמו עליה לתורה,הולכת והגבהת ספר התורה וכדו'?
2. מה דעתם של הרבנים בעניין הבא : עדיפות למכור מצוות בבית הכנסת (למשל מכירת פתיחת ההיכל,עליה לתורה וכיוב') או לחלק את המצוות באופן שרירותי?
תודה על התשובות.

תשובה:

שלום רב.

א. תפילה בבית הכנסת שיש בו קהל רב עדיפה, משום ש"ברוב עם הדרת מלך", ונראה שמעלה זו עדיפה אף במקרה שבמנין המצומצם תוכל לקבל יותר עליות לתורה, וכדומה, שכן החיוב ללכת למנים מורחב הוא דין מדיני התפילה, ואילו לקבל עלייה לתורה אין זו אלא מעלה בעלמא. אכן, ישנם אופנים בהם אדם רשאי להתפלל במנין מצומצם , כגון שהוא יודע ששם יתפלל יותר בכוונה, או באופן שהם זקוקים לו להשלמת מנין לאבל וכיוצא בזה.

ב. באופן כללי, הזכות לעלות לתורה ולפתוח את ההיכל וכדומה מוקנית לציבור המתפללים ובמקרה שאין צורך מיוחד נראה שאין טעם למוכרם. אולם, מנהג ישראל הוא מקדמת דנא, שבזמנים מיוחדים כמו בחגים או כאשר בית הכנסת נתון בחובות, מוכרים את העליות לטובת בית הכנסת. במקרים רבים דבר זה גם מונע חיכוכים ומריבות אודות העליות המיוחדות….

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' צ ס"ק כח. על ההיתר ללכת למנין מצומצם באופנים הנ"ל, ראה שו"ת הרדב"ז סי' תתקי, שו"ת בנין שלמה ח"ב סי' יג וס' הליכות שלמה פ"ה אות א בשם הגרש"ז אויערבך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל