לתרומות לחץ כאן

חשש סכנה בסלט ביצים ששהה בלילה

האם יש חשש סכנה בסלט ביצים מרוסקות ששהה בלילה?

תשובה:

שלום רב.

אם נוסף תבלין או דבר נוסף אחר בסלט הביצים מותר לאוכלו אף אם עבר עליו לילה. אך אם לא נוסף דבר לסלט ועבר עליו לילה אין לאוכלו משום סכנה. ואם יש בזה הפסד מרובה אפשר להקל בזה.

מקורות:

דעת רוב הפוסקים שדין ביצה קלופה שעבר עליה לילה שנאסרת באכילה משום סכנה כמבואר בגמרא בנידה דף יז,א נאמר גם בביצים מבושלות כפי שהביא בספר שמירת הגוף והנפש (ג,ד וסק"ו) ובסעיף ה' שם הביא את דעות הפוסקים המקילים כאשר מערבים תבלין או דבר אחר בביצים שאפשר להקל בזה, ועי' עוד בדבריו שם בהערה א' שהביא דברי פוסקים רבים שיש להחמיר בענין זה גם בזמן הזה שלא שכיח כל כך הרוח רעה. ומצאנו בדברי הפוסקים לגבי ביצה טרופה שעבר עליה לילה שאסור לאוכלה אם לא עירבו בה דבר אחר ר' דרכי תשובה יו"ד קב,יג שדן בתערובת מדין דבר שיש לו מתירין, ומוכח שאף שטרפו הביצה אסורה אך הנידון הוא מצד שנתערבה באחרות, אמנם בשו"ת פרי השדה חלק ג' סימן ס"א שהוכיח להקל בזה ובצירוף כל הצדדים שיש בנידון זה, כיון שיש בזה חשש סכנה לכתחילה יש להחמיר בזה, אך במקום הפסד מרובה אפשר להקל ולסמוך על הצדדים המקילים בכל הנידונים שיש בזה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. לכבוד הרבנים

    1 האם הדין הוא רק בביצה שלמה או גם בחלבונים\חלמונים מופרדים ( שמצוי ששומרים במקפיא לעוגות)

    2 האם החשש מרוח רעה הוא רק באכילה או גם בסיכה? האם זה תלוי במחלוקת אם סיכה כאכילה (חוץ מיום כיפור)
    אודה אם אפשר לצרף מקורות לעיון נוסף
    3 האם זה רק ביצי תרנגולת או כל ביצה כשרה?

    תודה רבה

  2. בשו"ת חלקת יעקב ח"א סי' קיא מביא בשם השואל ומשיב בדעת רש"י שהשמיט בסוגיא בנדה יז שם ביצים, שלדעת רש"י הסכנה היא רק באכילת החלמון ללא חלבון, אבל אם אוכל את החלבון גם החלמון אינו סכנה, אבל חילוק זה הוא רק בדעת רש"י שהשמיט, אבל כל גדולי הראשונים והאחרונים שציינו לסכנה בביצה קלופה לא חילקו בין חלמון לחלבון ובין יחד או מופרדים, עכ"פ לא מצאתי כזה חילוק.
    לא מצאנו סכנה בסיכה ובעניני סכנה אין לנו להוסיף מדעתנו. הנושא של סיכה כשתייה הוא הגדרה בהנאה אין לזה קשר עם סכנה.
    לא מצאתי התייחסות לביצי שאר עופות.

  3. אה אבל כבוד הרב
    עוד משהו בעניין שנזכרתי מדוע למשל בנרות שבת אומרים שאומנם מותר להשתמש בשמן זית ששהה תחת המיטה אך אם יש לו שמן אחר עדיף? זאת אומרת איך בהדלקת נרות החמירו יותר מאשר שימוש על גופו? (שאתה כותב שלא מצאנו סכנה בסיכה)

    שוב תודה

  4. בקיום מצוות זה נושא אחר לגמרי, לא מקיימים מצוה בדבר בזוי, ולכן גם מי שלא מקפיד למשל על משקים מגולים בזמן הזה, יש שסברו שאין לקחת מהם לקידוש [במקרה שפג מעט טעמו לכל הדעות אסור], וכפי שנלמד מהפסוק האמור בקרבנות "הקריבהו נא לפחתך הירצך", כלומר וכי אתה חושב שאם תביא קרבן בזוי הוא יתקבל לרצון?! וכך גם בדבר כזה שפסול לאכילה מחמת הרוח הרעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל