לתרומות לחץ כאן

כמה שאלות על פורים

בס"ד
לרב שלום,
1.באיזה חודש המן ערך את הפור?באיזה יום המן רצה להשמיד את עמ"י ובאיזה תאריך?
2.אם המן רצה להשמיד את עמ"י ביג' אדר מדוע פורים נחגג בתאריכים יד וטו ?
3.מהם מנהגי פורים ומהו המקור למנהג של התחפושות הרעשה ברעשן ודמי פורים?
4.מדוע מצות פורים נוהגות ביום ולא בלילה ומדוע מי שקימם ביום לא יצא ידי חובה?
ומדוע רק את מצוות מקרא מגילה מקימים גם ביום וגם בלילה
5.מדוע לפי הפשט ולפי הדרש לא רצתה ושתי להגיע ולהראות את יופיה?

תשובה:

שלום רב.

1. המן ערך את הפור בי"ג בניסן ועלה בו שהיום המתאים להריגת היהודים הוא י"ג באדר (11 חודשים אחר כך).

2. מכיון שבימי מרדכי ואסתר שהרגו היהודים בהם בי"ג באדר, עשו את השמחה והמשתה בימים י"ד וט"ו שאחר כך, וקבעו אותם לימי פורים לכל השנים. ובאלשיך כתב שביום י"ד עדיין חששו שיחזרו הגויים להרגם ועמדו בתחילה להמשיך במלחמה, ולאחר שראו שלא חזרו להרגם נחו והתחילו לעשות משתה ושמחה.

3. בפורים קוראים את המגילה בלילה וביום, נותנים משלוחי מנות ומתנות לאביונים, ועושים סעודה ביום הפורים ויש מרבים בסעודה גם בלילה. ניתן לראות כאן את הטעם שמתחפשים בפורים. ומה שמרעישים בפורים הוא כדי למחות את זכרו של המן, ולכן מכים מעט בשעה שאומרים 'המן' בקריאת המגילה, ומנהג נתינת דמי פורים, הוא מפני שכתוב בשולחן ערוך (תרצד,ג) שכל הפושט יד נותנים לו ומקור הדברים בירושלמי במגילה פרק א' הלכה ד' שאין מדקדקין במעות פורים וכל הפושט יד ליטול נותנים לו, אך באמת הדין הוא רק בעניים שאין לדקדק בעניים המבקשים צדקה, אך אין זה נאמר לגבי נתינת דמי פורים כללית, אך כך התקבל מחמת דין זה.

4. מכיון שעיקר זמן המשתה והשמחה הוא ביום וממילא יש יותר פרסום הנס בעשיית המצוות ביום, וגם בגלל שכתוב במגילה 'ועשות אותם ימי משתה ושמחה' (כך פירש הגר"א בסי' תרצ"ה סעיף ד'), ויש דרשה מיוחדת בגמרא שאת המגילה קוראים גם בלילה ניתן לראותה כאן.

5. על פי הפשט מפני שהתביישה לבוא ערומה, ויש שכתבו לפרש שגם היא רצתה להחטיא את עם ישראל, אך היא סברה שבמשתה לא תהיה זנות, וכדי שתהיה זנות צריכים כולם לבוא לראותה בבית הנשים ושם יכול להיות שתתפתח הזנות והתערובת שיבואו כולם לראות מה יש בבית הנשים וכל הנשים יהיו שם ערומות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל