לתרומות לחץ כאן

קנה כרטיס הגרלה מארגון צדקה והוראת הקבע אינו יוצא

שלום,
לפני מס' חודשים ולאחר מספר שיחות טלפון מאחד הארגונים החשובים השתכנעתי לעשות הו"ק בסכום כולל של בערך 1000 ש"ח אני לא זוכרת מדויק. מדובר באחד הארגונים שמגריל דירה ועוד מספר מתנות לבחירה וכו'

השבוע גילתי שהם לא גובים את מה שסוכם בינינו ( כלומר לא גובים בכלל).
האם לפי ההלכה אני מחויבת ליצור איתם קשר כדי לשלם את מה שאמרתי בבחינת נדר?
אציין שההגרלה היתה חלק מהמניעים שלי לתרום … וכיום אני כבר יודעת שלא זכיתי בהגרלה… כמו"כ הייתי בטוחה שאני אמצא עבודה בתקופה הזו ועדיין לא מצאתי… כמו"כ יש לי אחים ואחיות שהם אברכים וזקוקים לעזרה האם אפשר במקום זה לתת להם?
אודה על תשובתכם
והי"ת יעזור ושלא יצטרכו זה לזה

תשובה:

אם לא היית משתתפת בהגרלה, הייתה לך אפשרות מסוימת (עם התרת נדרים) להעביר את הכסף למטרה אחרת. אבל כיון שהשתתפת בהגרלה, את חייבת לשלם את הכסף לארגון זה. ראוי להתקשר לארגון ולסדר דרכם שהוראת הקבע ייצא.

מקורות:

לעניין שינוי מצדקה לצדקה עיין כאן.

השתתפות בהגרלה שווה כסף ויש לשלם עבור זכות זו גם אם לא זכו בסוף, כיון שהספק שווה כסף. לעניין מלווה שחייבים לו כסף ואינו תובע עיין ש"ך חו"מ סי' רלב סק"ב שמסתפק אם ניתן לתלות במחילה, אבל בכספי צדקה לא ניתן לומר כך, שהרי אין לגבאים זכות למחול ללא סיבה על חשבון הארגון. אולם בכל זאת ייתכן שאין חיוב להתקשר לארגון, כיון שנתן לארגון דרך כיצד לגבות ממנו, קיים את התחייבותו ולא מוטל עליו לטרוח ולדאוג שהארגון יגבה, אבל ראוי להתקשר לארגון כדי לפרוע את החוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב ותודה רבה על התשובה ,
    רציתי להעלות נקודה נוספת הרי כמו שלא גבו כסף יתכן שבכלל לא הכניסו את שמי להגרלה ?! אין שום דרך לדעת את זה .

  2. אם ההגרלה התבצעה בדרך ממוחשבת, הארגון – ככל הנראה – יכול לדעת אם נכנסת בהגרלה. כמו כן, אם קיבלת מספר הגרלה כנראה שנכנסת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל