לתרומות לחץ כאן

האם אב מברך ברכת הגומל עבור בנו

בס"ד
שלום כבוד הרב
האם ילד בן 4 אשר עבר בדיקה בהרדמה מלאה למשך כשעה צריך אביו לברך הגומל?

תשובה:

שלום רב,

במקום שיש חיוב לברך ברכת הגומל לא האב ולא הבן מברכים הגומל בשם ומלכות, אך יכולים לברך בלא שם ומלכות. אך במקרה שלפנינו בדיקה בהרדמה לכאורה אין חיוב בברכת הגומל.

מקורות:

אף במקום שיש חיוב על גדול להודות קטן פטור מלברך הגומל אף אם הגיע לחינוך, וכמש"כ המשנה ברורה סי' ריט סק"ג וכף החיים שם סק"ב, והטעם מפני שאינו יכול לומר הגומל 'לחייבים', וכמש"כ המג"א שם בריש הסימן, וראה עוד בשו"ת אבני נזר או"ח סי' לט. וגם האב אינו מברך עליו, אלא בלא שם ומלכות, וכמש"כ שם השערי תשובה בשם המחזיק ברכה. וגם הבן יכול לברך בלא שם ומלכות וכמש"כ שם באשל אברהם ובפרט שיש חולקים על המשנ"ב עיי"ש בשע"ת מור וקציעה שם, ובבן איש חי פרת עקב אות ב.

ובעיקר הדין שבדיקה בהרדמה אינה מחוייבת בברכת הגומל, הטעם פשוט מפני שדווקא בחולה שנתרפא תיקנו ברכה זו, ולא בהרדמה בעלמא. ויש לעשות שאלות חכם בסוגי הבדיקות וניתוחים, ראה בזה שו"ע שם ס"ח ובכל הנו"כ, הר צבי ח"א סי' קיג, שו"ת ציץ אליעזר חי"ב סי' יח נשמת אברהם ח"ד סי' ריט בשם הגרש"ז אוירבך ז"ל, אורחות רבינו ח"א עמ' צא.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. בתי בת ה- 17 התחלקה על שפת המדרכה בדיוק כשאוטובוס עבר ועצר מעליה. המראה היה כאילו היא נדרסת אך תודה לאל היא קמה ולא קרה לה דבר מעבר לבהלה איומה של שתינו ושל כ- 30 אנשים שהיו בתחנה. האם יש לברך ברכת הגומל? האם אני יכולה לברך עבורה? ואיזה נוסח?

    תודה רבה מראש.

  2. בכזה מקרה אין צריך לברך הגומל כיון שזה לא נחשב הצלחה ממוות, כמו שפירטנו בתשובה כאן לענין ברכת הגומל בהצלחה מכמעט תאונה, אלא יש ליתן צדקה ולהודות לה' על גודל הנס.

  3. שלום רב
    בני חייל חזר מבילוי בלילה ונרדם על ההגה.הוא פגע במשאית ולא קרה דבר רק נזק לרכב.הוא לא מוכן לומר הגומל האם אני אבא שלו יכול לומר במקומו?
    אודה לתשובתך

  4. לא. חיוב הברכה עליו, לא עליך. אתה יכול לומר בלא שם ומלכות: "בריך רחמנא דיהיב לן ולא יהביך לעפרא" כפי שמצינו בגמרא, והתרגום: ברוך הרחמן שנתן אותך לנו ולא לעפר. בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל