בבית שאמי שמה והיא אשה זקנה בת תשעים שנה ויש לה אשה עוזרת כל הזמן בבית, היש איסור יחוד אני והאשה העוזרת או אמי נקראת שומרת אף שהיא זקנה כ"כ. ועל השאלה אם האם יש לה דעה צלולה ככה ככה.
תשובה:
כאשר האם נמצאת בבית אין בזה איסור יחוד, אולם מאחר ומטבע הדברים צריך להגיע לדין ודברים עם העוזרת, יש להזהר מאד שלא יגיע מצב של קירוב הדעת ביניכם, ובוודאי אם אפשר לדאוג שיהיו שם עוד אנשים עדיף
מקורות:
עי' שו"ע אהע"ז סי' כב, שמשמע שרק אשתו משמרתו מועיל להתיר יחוד, אולם דעת הפוסקים [כפי שהביאו האחרונים מדברי הבית שלמה, וכן עי' ספר דבר הלכה בשם החזו"א, ועוד] שלמעשה יש להקל כדעת הפוסקים שהביא הפ"ת שם על סעיף א' שכל מי שמותר עמו יחוד מציל מן היחוד, אולם מאחר ויש בזה דעות בפוסקים שאין מועיל עדיף שלא יהיה מצב של יחוד זה.,
עיין באורחות הבית פי"ד סעיף ל' שלא מתיר בלילה אמו לשמירה שהרי צריכים שני שומרים.
וכן מבואר ברוב הפוסקים על כן אסור להאיש להתייחד בלילה עם אמו והעוזרת שצריכים שני שומרים בלילה ואמו היא רק שמירה אחת.
ועיין גם בנטעי גבריאל פכ"א
השאר תגובה