לתרומות לחץ כאן

ייחוד בבנין משרדים בשעה 12 בלילה

האם יש בעיה של ייחוד לבחורה להיות בשעה 12 בלילה בבנין משרדים רב קומות כשיש שומר בקומת הכניסה, זר יוכל להיכנס לבנין בכל עת, המשרד שבו הבח' עובדת נעול ע"י סיסמה?

תשובה:

אם אין אנשים נכנסים בשעה כזו בדרך כלל, יש בזה משום ייחוד, כיון שהבנין עצמו יש בו ייחוד, בפרט שמאז שיוצאים מהמשרד ועד שיוצאים מהבנין בדרך כלל לוקח יותר מ-2 דקות שהוא שיעור ייחוד, ולכן לא יעזור שהמשרד עצמו נעול ע"י סיסמה.

אולם אם זה מקום שדרך האנשים להיכנס לשם גם בשעה כזו אין בכך ייחוד.

מקורות:

כאשר יש בנין סגור אין חילוק אם זה בנין רב קומות או בנין חד קומתי, כיון שהייחוד הוא בגלל שזה מקום סגור, ואין זה שתי דירות מגורים, וכמבואר בחזו"א (אהע"ז סי' לד סק"א) ושו"ת שבט הלוי (ח"ג סי' קה) [שרק בשתי דירות נפרדות מותר לגור אפילו שזה בנין אחד] ומה שהדלת נעולה בסיסמה אין זה מתיר ייחוד, כיון שביד האשה לפתוח כל רגע את הדלת, רק כאשר המפתח ביד אחרים ואי אפשר לפתוח כלל בפנים כתב להתיר בשו"ת דובב מישרים (ח"א סי' ה) ע"ש, ובפרט כאן שהאיסור ייחוד הוא איסור דאורייתא וכעי"ז בנטעי גבריאל (פ"ל סט"ז) לגבי משרתת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במש"כ כת"ר לאסור בבנין משרדים אף אם האשה נעולה לכאורה הוא חומרא גדולה, שהרי אף בבית אחד מתיר החזון איש אם האשה נעולה. ואף האגרות משה והרב אלישיב שאוסרים הטעם הוא מפני שהיותם בבית אחד זהו קירוב הדעת ושיתוף, שיש חשש שיפתה אותה ויבקש ממנה לפתוח הדלת, אך כל זה משום שזה בית אחד. אבל במשרד אין שום קשר בין משרד לחבירו וכל אחד כדירה אחרת דמיא.
    וראיה משני חדרים בבית מלון שהתיר השבט הלוי ואף בדלתות פתוחות. ולא עדיף משרד מבית מלון.
    ומה שיש חשש ליחוד ביציאה מהמשרד בפרוזדור יש עצה להתבונן לפני היציאה מהמשרד, ובפרט בימינו שיש מעלית והיציאה מהמשרד למעלית היא זמן מועט מאוד.
    (כל המקורות לקוחים מספר נטעי גבריאל שצוין בתשובה)

  2. מה שנראה לפו"ר ממה שעולה מהפוסקים שיש חילוק בין היכן שהם דרים בבית אחד אלא בחדרים מחולקים, בין היכן שהם נמצאים בבנין אחד בשני בתים, דכל שיש תורת בית אחד, אף שיש חדרים מחולקים יש להחמיר לאסור, אבל היכן שהם באותו בנין כיון שכל חדר וחדר יש לו תורת מגורים משלו אין האחד אוסר על השני, ובזה אף בדלתות פתוחים מותר, כגון בבנין מגורים שיש דירות נפרדות וכן בית מלון וכיוצא, ובהכי נחלקו החכמת אדם והחזו"א. אמנם נראה שדברי הרב המשיב נכונים במקרים מסויימים של בניני משרדים, כי ישנם בניני משרדים, שאף שכל משרד ומשרד הוא מחולק כשלעצמו, וכסברת הרב המגיב, מכ"מ אין המשרד מקום מדור, אלא הוא מקום שהות לצורך עבודה, ויש איזה תורת בית אחד על בנין משרדים, ומצוי הדבר שהרבה משרדים משותפים לשירותים אחד, או לפינת קפה אחת, וכיוצא, והפרוזדור א"כ משמש לא כאיחוד שני בתים, אלא כאיחוד לבית שלם, ולפיכך יש להחמיר, וכן יעיד החוש, אשר אינו דומה בבנין משרדים ריק בשעה 12 לבית מלון ריק בשעה 12, כי בית מלון היות וכל חדר משמש כבית אחר, יש הרגשה של אי השתייכות אחד לשני בפרוזדור, אבל בבנין משרדים יש הרגשת השתייכות, ובודאי שהרי זה בכלל מה שאסר השבט הלוי ח"ה סי' רב אף בבית מלון היכי שהמחיצות דקות, וכן החלקת יעקב אבהע"ז סי' סו אסר בכה"ג במעון שנמצאים איש ואישה ביחד. אך נראה דלעולם הדין שונה מבנין משרדים אחד למשנהו, והכל תלוי לפי הענין, וגם תלוי במידת הימצאות אנשים במקום בשעה כזו, והאם שומר הבנין מסתובב בבנין, וכיוצא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל