לתרומות לחץ כאן

נתינת חומץ בסלט מלפפונים בשבת

האם מותר לעשות סלט מלפפונים. הסלט עשוי מחתיכות מלפפונים מוסיפים קצת שום וחתיכות ובצל. השאלה היא האם מותר לשפוך חומץ לצורך טעם בעלמא או שיש בזה בעיה של כובש.

תשובה
אסור להניח חומץ בסלט המכיל מלפפונים ושום ובצל, כיון שרגילים לעשות זאת כדי שיעמוד להרבה ימים.
 
מקורות
 
עיין משנ"ב סי' שכא ס"ק טו שכתב "וליתן אוגערקעס חיין בתוך הכבושים שיתחמץ ג"כ פשוט דאסור לכו"ע", והכוונה שכל דבר שרגילים לעשות זאת בחומץ ועומד לזמן רב אסור לעשות בשבת, וכמו שבנתינת מלח וכמבואר שם במשנ"ב (ס"ק יג) "וה"ה כל דבר שצריך מליחה כגון בצלים ושומים ואוגערקעס חיין, ובהדיא כתב הרמב"ם צנון וכיוצא בו ומ"מ נראה דדבר שאין דרכו לכבוש שרי", ולכן כיון שמלפפונים רגילים לעשות מהם סלט עם חומץ ועושים כן לזמן רב גם כן, הרי שאסור לעשות זאת בשבת, כיון שנראה כמעבד, והגם שבספר מנחת שבת (הובא בשש"כ פי"א ס"ג) כתב שם שמותר להכניס דג מלוח לתוך מי חומץ על מנת להשביח את טעמו, יש לחלק שדג מלוח היה כבר כבוש וזה רק מוסיף קצת בטעם, ולא נראה כ"כ דרך כבישה, ומלבד זאת ראה שם בשש"כ בהערה שהק' הגרש"ז שמכיון שדרך לכבוש דגים בחומץ יש לאסור, ועיין בספר אורחות שבת פ"ז הערה כ"ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. למה זה נחשב לימים רבים הרי הוא עושה את זה רק לצורך הסעודה הקרובה, ואין בדעתו לעשות סלט לימים הקרובים. והוי ממש כדרך אכילה.

  2. לגבי איסור מעבד, אין הבדל אם עושה כן לצורך אותה סעודה או לא, אלא כל דבר שרגילים לעשותו לימים רבים, אפילו רוצה לעשות וניכר שעושה כן לצורך סעודה זו גם אסור, ומשום כך אסרו חז"ל למלוח צנון רק אחד אחד שעושה כן בתוך כדי האכילה, אבל אפילו באותה סעודה ובמהלך הסעודה אם מולח ד' וה' חתיכות גם אסור וכמבואר בשו"ע סי' שכא ס"ג, והוא הדין נתינה בחומץ שדינו כנתינה במלח, ורק סוגי מאכלים שאין רגילות להניחם בחומץ או במלח מותר לעשות זאת אפילו הרבה אם עושה כן לצורך שבת ולא לצורך אחרי שבת, וכמבואר שם בסעיף ה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל