לתרומות לחץ כאן

משכיר שדורש כסף כבטוחה האם יש איסור ריבית

שאלה:

אחדש"ט ישר כח! שאלה לכת"ר. משכיר דירה שגובה פקדון כספי כבטוחה על שמירת הנכס ותשלומי השכירות האם יש בזה חשש ריבית שכביכול הכספים אצלו כהלוואה ובשכרה מאפשר את השכירות? במידה ויש חשש בזה.. האם יש אפשרות לחשב את הרווח ממתן המעות כחלק מתשלום השכירות? תודה וברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

אם המשכיר דורש תשלום מזומן בלבד, והמשכיר משתמש במעות, לדעת השו"ע יש בזה איסור ריבית. ולדעת הט"ז אין איסור ריבית.

אם המשכיר דורש ביטחון ומסכים גם לקבל ש'יק דחוי, לכו"ע מותר לתת לו מזומן ולשכור ממנו את הדירה.

בכל מקרה לא יוכל השוכר לפחות את הרווח מדמי השכירות.

בהצלחה.

מקורות:

משכיר בטחה על הנכס, אם דורש דווקא כסף מזומן, והמשכיר משתמש בכסף המזומן במשך תקופת השכירות, הרי פיקדון זה דינו כהלוואה כמבואר בשו"ע חו"מ סימן רצב שמעות פיקדון שמשתמש בו הנפקד הרי זה הלוואה. ונחלקו הפוסקים בשכיר שמלווה ומתנה על הלווה שכל עבודה שיצטרך הלווה ישכור את המלווה, שלדעת השו"ע והרמ"א (יו"ד סימן קס סעיף כג) הרי זה ריבית. משום שיש בזה טובת הנאה שלוקח אותו כשכיר. והט"ז (שם ס"ק כב) חולק וסובר שהיות ומשלם לו על הפעולה אין בזה צד של ריבית. וה"ה בשכירות דירה אם מלווה למשכיר ובתמורת ההלוואה מסכים להשכיר את הדירה יסור ריבית.

גם לדעת השו"ע דווקא כאשר יש כאן הלוואה. אבל אם מתנה שלא משתמש במעות, או שהמשכיר מסכים לקבל ש'יק דחוי, הרי זו הוכחה שרוצה בטחון ולכן גם אם יקבל מזומן יהיה מותר לשכור ממנו, כיון שהשכירות אינה אגר נטר, כיון שמוכן לתת  גם אם לא ילווה לו אלא ייתן לו ש'יק ערבון. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל