לתרומות לחץ כאן

ריבית דברים בגמח תרופות

שאלה:

ראיתי בספר שהלואה בגמ"ח תרופות היא הלוואה לכל דבר, שכן מדובר בדבר מתכלה, ולכן אסור לומר לבעל הגמ"ח יישר כח מדין ריבית דברים. לענ"ד הדבר אינו נכון, שכן התורה אוסרת רק "אגר נטר" – זאת אומרת ריבית על הזמן, אולם כאן התודה הינה על הטירחה בקנית התרופות וההתעסקות עם זה, ולא על הזמן. כך דומני.

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר אתה אומר תודה או מלת שבח, אתה מודה לו על ניהול הגמ"ח – פירושו של דבר שמנהל גמ"ח ומלווה תרופות, ויש כאן החזקת טובה עבור הלוואה, ואסור משום ריבית דברים.

ידיעה חשובה: איסור ריבית דברים נאמר רק בשעת הפירעון, ולכן אם פורע ואח"כ אומר תודה – מותר.

בהצלחה.

מקורות:

בספר הליכות עולם כתב שאם פורע ואח"כ אומר תודה – אחרי שהמלווה קיבל את הפירעון, דינו כריבית מאוחרת, ומותר בריבית דברים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם אומר תודה מיד לאחר שפורע למה זה נקרא ריבית מאוחרת, לא ראיתי דברי הליכות עולם,
    אבל דומני שלפי הרבה פוסקים קדמונים זה עדיין נקרא 'שעת פרעון' – אם הכל במעמד אחד.

    ולגבי עצם שאלתי, לא קבלתי עדיין מענה למה זה נקרא ריבית דברים כשאני מודה על הטירחה בהשגת התקופה ולא על הזמן שהוא משאיל לי. למה הדבר דומה לאחד שיש לו גמ"ח של כסף וכבאתי ללוות ממנו לא היה לו כסף אצלו ולצורך הלוואה בשבילי הלך במיוחד לבנק למשוך כסף, האם ייאסר עלי להודות לו על כך שהלך במיוחד לבנק עבורי ?!

  2. בפוסקים כתוב שאחר פירעון אין איסור של ריבית דברים. ומרן בספרו הליכות עולם מחדש שאחר שפורע והמלווה קיבל את הפירעון מותר לומר תודה.
    כאשר אומר תודה לא ניכר שאומר תודה על הטורח, ונראה יותר שמודה על ההלוואה. אלא שאם מפרש שאומר תודה עבור הטורח – מותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל