לתרומות לחץ כאן

חולה צאליק – קידוש במקום סעודה בשבת

שאלה:

שלום רב דיני חולה ציאליק בשבת לאב משפחה חולה ציאליק שכל מאכל הכולל גלוטון מזיק לבריאות, ועל פי הוראות רופא צריך להימנע לגמרי מכל אכילת גלוטון בשל הפגיעה בבריאות. ההלכה בשבת: מקריאת מאמר של רב רופא בנושא שקיבל אישור מרב שאנו הולכים לפיו. הבנו כי ניתן לצאת ידי חובה בקידוש על ידי שתיית רביעית יין בשבת, כיצד בני המשפחה ינהגו לגבי אכילת פת בשבת, האם האב יכול לקדש ולבצוע את הפת בשבת ולהוציא את בני המשפחה ידי חובה כשהוא אינו אוכל? כיצד יש לנהוג במקרה זה? כאמור בהנחה שהאב יצא ידי חובה בקידוש. בנוסף נשמח לפירוט ההלכות לגבי יציאת ידי חובה רביעית יין לאב והמשפחה , והאם בני המשפחה יוכלו לצאת ידי חובה שתיית האב או שמא גם לשתות קצת מיין הקידוש. מהי הכמות של רביעית יין? האם כדעת הגר"ח נאה ששיעור רביעית הוא 86 סמ"ק או כדעת החזון איש שיש להחמיר תמיד כשיעור 150 סמ"ק ( מדובר על אבי, אני תלמיד ישיבה) נשמח לתשובתכם מחיל אל חיל תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

כאשר האב אינו אוכל פת הוא אינו יכול לברך המוציא עבור בני המשפחה, ככל ברכות הנהנין שאין בהם דין "יצא מוציא", וזה אפילו בשבת שאכילת הפת מחוייבת ככל מצוה, ראה בענין זה שו"ע סי' קסז סעי' כ.

שתיית יין – דעת הגאונים שדי ברביעית יין של הקידוש לקיום דין זה וכן פסק השו”ע סי' רעג סעי' ה, אולם, הלבוש שם כתב שהיין של הקידוש לא יוכל להחשב כסעודה הבאה מחמתו, וצריך לשתות רביעית נוספת – שתי רביעיות, וכדבריו הסכימו הב”ח ט”ז ומג”א ועוד, במשנה ברורה מחמיר עוד יותר, ולדעתו, לכתחילה גם עוד רביעית יין אינה נחשבת סעודה וכדאי לאכול עוגה [כמובן לא במקרה של חולי כמו במקרה שלנו], כמבואר בשער הציון שם ס”ק כט. אכילת פירות – בקידוש הלילה אינם מועילים, אולם, בקידוש של יום שדינו קל יותר, פסק המשנה ברורה שניתן לסמוך על כך בשעת הדחק, ובפרט כששותה רביעית מיין הקידוש.

לענין החומרא של שתי רביעיות נראה שמספיק שיעור הגר"ח נאה, כלומר פעמיים 86 סמ"ק… ובקידוש היום אם זה קשה ניתן להקל בצירוף אכילת שאר הסעודה וכנ"ל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יש חשיבות למי מבני המשפחה יוצא ידי חובה?
    אז אם אני מבין נכון
    האב בתחילה מקדש על היין ואז לאחר מכן אחד מבני המשפחה מקדש על הלחם ומוציא ידי חובה את שאר בני המשפחה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל