שאלה:
ישנם הרבה ארגונים שעושים סדר קריאת תהילים/תפילות במשך 40 יום או במשך שנה יום יום לזכות התורמים ובני משפחותיהם. מה קורה עם שבתות שבנתיים? האם מותר להתפלל אז ע"מ לא לשבור את הרצף? ובמיוחד כשיש יומיים רצופים (שבת בעיו"ט או יו"ט בע"ש) שלא שייך לדחות ללילה כי יפסידו יום באמצע ומה עם ת"ב? (השנה זה רלוונטי גם לשבת חזון שבמוצאו זה כבר ת"ב)
תשובה:
שלום וברכה
אינני יודע מה עושים אותם אירגונים, אבל נענה לעצם הענין מהבחינה ההלכתית… הכלל הוא, יש שהקלו כאשר אדם נמצא במקום מיוחד מאוד כמו הכותל המערבי כן להתפלל גם בשבת, והוא כעין מה שהתירו כאשר אדרבה על ידי התפילה ירוח צערו, ראה שו"ת בצל החכמה ח"ה סי' מא, לכן מי שבמצב שמעיק עליו מאוד והוא מרגיש שרק הסגולה הזו של 40 יום תועיל לו, יש להקל לו להתפלל בקצרה לקיום סגולה זו, וכל שכן כאשר מדובר באירגון שמגייס כך כספי צדקה להמוני עניים, ואין למתפלל עצמו צער במיוחד בתפילה זו, שהרי אינו מתפלל על עצמו, שיש להקל בזה. אגב עצם אמירת התהילים אין בה בעיה, כל השאלה היא רק לגבי התפילה על עצמו. כמו כן כאשר מדובר בחולה מסוכן וכדומה מותר כמבואר ברמ"א בסי' רפח.
בתשעה באב כמובן אסור לומר תהילים אבל יכול להתפלל ולבקש על עצמו בפה.
ידוע לי שיש שעושים סגולה של ללכת לכותל המערבי 40 יום, והם הולכים ביום שישי ובמוצאי שבת וסבורים שזה גם נחשב בשביל הסגולה.
למיטב ידעתי (כך שמעתי) שהחזו"א התיר להגיד תהילים בת"ב (אולי רק אחרי חצות). האם זו שמועה בעלמא? האין בזה אמת?
אכן כך הובא בס' ארחות רבינו ח"ב עמ' קמב, ויש חולקים, ראה כל השיטות בזה בס' נחמת ישראל עמ' קעד.
השאר תגובה