לתרומות לחץ כאן

קידוש לבני המשפחה כשהמקדש אינו שותה מהיין

שאלה:

בע”ה שלום וברכה לצוות ההוראה “דין” היקר , ברצוני לקבל מענה תורני-הלכתי מפורט עם מקורות לגבי העניין הבא : יהודי שצריך לקדש בשבת עבור כלל בני משפחתו אולם אי אפשר לו לשתות יין שכר (מטעמי בריאות וגם כשרות) וגם אי אפשר לו מטעמי בריאות לקדש על פת לחם , כיצד יקדש ב : 1. ליל שבת ? 2. קידוש היום ? 3. הבדלה ? אבקש בזאת מכם להקפיד לענות לי על הנושא בהתאם למספור שאלותיי ולצרף לכל שאלה בנפרד מידע ממקורות נוספים המוכרים לכם שקשורים לאותה שאלה . תודה רבה , שבוע טוב (ושבת שלום) ומבורך , כתיבה וחתימה טובה ומחכה לתשובתכם .

תשובה:

שלום וברכה

דוקא בענין הקידוש אין כל כך בעיה, כיון שהוא יכול לקדש ולתת לאדם אחר שישתה מהיין מלוא לוגמיו, והוא עצמו יטעם רק טיפה. ואם אינו יכול לטעום כלל, עדיף שאדם אחר מהמסובים יעשה את הקידוש ולא הוא. ובהבדלה יש להקל יותר שיעשה על דעת שאדם אחר ישתה [לא אשה] אפילו אם אינו טועם כלל, כפי שאגב נוהגים בשת חזון לתת לקטן לשתות.

הבעיה היותר משמעותית שאני רואה כאן שמשליכה גם על הקידוש, היא שהרי יש דין של קידוש במקום סעודה, ולצורך זה צריך שיאכל כזית פת או מזונות או לכל הפחות ישתה רביעית שלמה של יין ויש אומרים שתי רביעיות, אבל אדם זה שאינו עושה כן, נניח שאכן לגבי עצמו יוכל בשעת הדחק גדול שאכן הוא חולה, לסמוך על השיטות שגם בפירות יש קביעות סעודה כפי שציין המשנה ברורה, אבל ודאי באופן זה שעדיף שאדם אחר יקדש להם [אף שמעיקר הדין אדם יכול לקדש לאחרים גם אם הוא עצמו אינו יוצא ידי חובה בקידוש זה, ראה שו"ע סי' רעג סעי' ד].

מקורות:

ראה שו"ע סי' רעא סעי' יד, ורעב סעי' ט, ושמירת שבת כהלכתה פרק מח סעי' יד ובהערות שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל