שאלה:
שלום אדם שרוצה שתהיה לו פלטה מופעלת לשבת שאחרי שיו"ט כמו השנה, כיצד יעשה? האם יכול באופן שהוא מכניס את התקע לשעון ואת השעון לשקע כבר בערב יו"ט, ושם את זה על מצב 0, וביו"ט לפני כניסת שבת הוא מעביר את זה למצב שעון באופן כזה שזה יידלק רק בעוד זיז אחד-כלומר אחרי רבע שעה? תודה
תשובה:
שלום רב,
ברור שאסור. הרי ברגע שהוא מעביר את זה על מצב שעון, זה ידלק כעבור זמן קצר. ולעולם לא התירו לעשות דבר כזה בשבת או ביו"ט. אמת, שאילו סוגיית החשמל היתה רק הבערה, היה מקום לדון בשאלה זו אם זה מותר, אבל מאחר שיש גם איסור אחר – בונה שזה לא הותר גם לא לצורך אוכל נפש, לכן אין ברירה ותדליק את הפלטה באופן שהיא תדלק גם ביו"ט בדיוק באותם שעות שאתה רוצה שהיא תדלק בשבת.
חג שמח
למה בונה? בגלל החשמל? זה החזון איש יש פוסקים שסוברים אחרת. וגם אם נאמר שכן. האם מותר לומר לגוי?
רבים מפוסקי זמנינו חששו בזה לסברת החזון איש, כמו יצויין שלדעת האגרות משה גם כן חשמל אסור מהתורה גם בלי הבערה, אף שכתב שאינו יודע בבירור לאיזו מלאכה לשייך זאת.
השאר תגובה