לתרומות לחץ כאן

האם מחובתי להבריח את הגנב בצעקות/לקטוף עלים מאילן שגדל ברכוש המשותף

שאלה:

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול 2 שאלות:

1. בסביבות 5 בבוקר ראיתי גנב אופניים קרוב מאד אלי. הייתי עם אבא שלי בן כתשעים בדרך לתפילה. מאד נבהלתי ונאלמתי דום. האם זה שלא הייתי מסוגלת לצעוק "גנב" הופך אותי באופן מסויים לשותפה שלו?

2. בבית הכנסת שלי יש אשה צדקת שמזכה את המתפללות כל יום לאחר התפילה באמירת אמן על עלה לימון ריחני. היא ביקשה ממני עזרה בקטיפת העלים. הם צומחים על עץ בבנין ליד ביהכנס. שאלתי אותה אם קיבלה אישור ואמרה שאחת המתגוררות בבנין אישרה לה. קטפתי עבורה מס' פעמים ולמעשה כמעט רוקנתי את העץ ופתאום עלה בדעתי שאולי לא מספיק האישור של אותה אישה. העץ שייך לכל השכנים ואולי צריך אישור מכולם.
רציתי לשאול מה הדין כאן: האם לצורך קטיפת עלים להבא מהעץ עלינו לבקש אישור מכל השכנים ומה הדין לגבי העבר. האם עברתי על גזל אם היא שאלה רק אשה אחת מהבנין. האם עלי לעבור משכן לשכן ולהתנצל על שקטפתי עלים מהעץ בלי לבקש רשות.

עלי לציין שכל השאלה התעוררה אצלי לאחר שראיתי את גנב האופניים. לנראה לי שאולי לא סתם הקב"ה מראה לנו דברים ולכן רציתי לשאול. חס וחלילה שלא לעבור על גזל.

תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה,

  1. אדם שראה גנב והיה באפשרותו לצעוק ולהבריח את הגנב, ונמנע ולא עשה כן, אין לו חובת תשלומים כלל. אך לכתחילה היה לו להבריח את הגנב משום השבת אבדה. במקרה שלך שאת אשה, ולא מומלץ לך להתחיל עם גנבים. ובנוסף שאת מלווה אביך הקשיש, זה לא הזמן המתאים להבריח גנבים בצעקות, ולכן גם לכתחילה לא ברור שיש לך חיוב להבריח את הגנב בצעקות.
  2. לרוקן עץ שגדל ברכוש המשותף צריך אישור של כל השכנים, ולא מועיל רשות של שכן אחד. אם לוקח מספר עלים די ברשות של שכן אחד, אבל לא כשמרוקנים את העץ. בדיעבד אם רוקנתם את עץ, אין צורך לבקש מחילה, כיון שאין לעלים שוויות ממונית.

בהצלחה.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל