שאלה:
בטעם מצות רחיצה בערב שבת "בחמין", האם זה מפני שמנקה יותר טוב או מפני שיש בו יותר תענוג, ויש לציין מאירי (שבת כ"ה ע"ב), ויל"ע.
תשובה:
שלום וברכה
המאירי כותב "תענוג נקיות" כלומר ברור שאין מצוה להתענג בערב שבת… אלא שעל ידי הרחיצה בחמין בערב שבת אדם מתענג מנקיותו הרבה יותר בשבת.
כוונת שאלתי היא האם יסוד המצוה דרחיצה בערב שבת מפני שמנקה יותר טוב (והוא יותר נקי בשבת) או מפני עונג שבת (שעל ידי הרחיצה בחמין בערב שבת אדם מתענג מנקיותו הרבה יותר בשבת). ציינתי המאירי רק למראה מקום, ורציתי לדעת האם זה הפשטות בטעם המצוה, או שיש חולקים בזה. בבקשה להשיב…
הענין להיות יותר נקי בשבת הוא מחמת העונג שבדבר, כך מבואר במאירי שציינת.
השאר תגובה