לתרומות לחץ כאן

שימוש בשם וסיסמה של קורס שקנתה החברה – זכויות יוצרים

שאלה:

בס"ד

שלום רב,
חברה שילמה על קורס אינטרנטי של מסחר באינטרנט. מיוזמתה ומרצונה נתנה לי את היוזר שלה (שם משתמש וסיסמה) שאוכל לצפות בתכנים של הקורס. לאחר שצפיתי בחלק מהסרטונים, חבר הפנה את תשומת ליבו של בעלי בדיעבד שאולי זה גזל כלפי יוצרי הקורס. אציין שישנם דברים שמכיוון שאין לי יוזר משלי אני לא מקבלת הטבות / התייעצות עם מדריכים וכו' . הדבר היחיד זה בעצם האפשרות לצפות בסרטונים, שלמען האמת זה העיקר. בעיניי זה היה שווה ערך לכך שהחברה הייתה מביאה לי סיכומים / מצגות של קורס שהיא עשתה או שהייתי יושבת איתה לצפות בתוכן. אינני רוצה להיכשל בגזל ולכן השאלה: האם אני צריכה לשלם עבור הקורס? ואם כן אז בעצם כל מי שהוא חבר קורס לא יכול לשתף את הסובבים אותו בתוכן שיש לו גישה אליו?. תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

אדם שלמד בקורס, וסיכם את התכנים ורוצה לעביר את הסיכומים, או ללמד בעל פה את החבר, לא ניתן לאסור, ולא נחשב להפרת זכויות יוצרים, כיון שהתוכן עבר שינוי מהותי. אין אפשרות לאסור לאדם לספר ולשתף חבר במה שלמד. איסור הפרת זכויות יוצרים הוא כשמעביר את החומר המקורי לחבר. לכן לשתף חבר בנלמד או להראות מצגות שהתלמיד עשה אין איסור, אבל להעביר שם משתמש וסיסמה – אסור – אלא בקבלת רשות מפורשת.

במקרה שלך שכבר צפית בסרטונים של הקורס, אם לקחת חלקים נרחבים ועיקריים מהקורס [מקוריים שלהם, ולא סיכומים של חברה] אכן את צריכה לשלם על הקורס כדין נהנה מנכסי חברו ללא רשות. אם לא לקחת את רוב הקורס אלא חלקים ממנו, היות ולא מוכרים חלקים מהקורס ולא קיבלת את מלוא השרות אלא חלק קטן, לא ניתן לחייב ממון על כך, למרות שהיה אסור לעשות זאת. ולהבא כמובן שלא להמשיך לצפות ביצירות שלהם.

בהצלחה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל