לתרומות לחץ כאן

שן שנפלה – מוקצה / פסוקי דזמרה

שאלה:

שן שנפלה בשבת והילדה רוצה לשמור להראות לגננת ולסבתא האם יש בעיה של מוקצה ןכדומה
אמרתי בשבת בטעות פסוקי דזמרה של חול ונזכרתי ששבת בנשמת נשאר הרבה זמן לברכו האם אפשר להוסיף את של שבת במקום זה ומה הדין לומר תהילים בזמן זה או שנים מקרא

תשובה:

שלום וברכה

  1. השן היא מוקצה, אבל במקרה שבאה לידו בהיתר, כגון שנאלץ להוציאה מפיו ככל ליכלוך אחר, מותר לטלטלה למקומה ולא צריך לזרוק מיד על הריצפה, רק אם כבר הניחה אותה באיזה מקום אסור לגעת, ראה משנה ברורה סי' תקו ס"ק כט.אמנם יש שפקפקו ואמרו שהיתר זה אמור רק לגבי דבר שנעשה מוקצה בידו, כמו הפרשת חלה שנעשתה באופן המותר בשבת והיא בידו, ולא בדבר מוקצה כמו קליפה או שן שלכתחילה זה מוקצה רק שקודם לכן היו טפלים לפרי או לגוף, אבל סברא זו תמוהה לכאורה, וכמו כן בלאו הכי כיון שהשן דינה כגרף של רעי ואין צורך לזורק על הריצפה, כמו שמותר ללכת איתה לפח האשפה ניתן ללכת איתה גם למגירה של הילדה… וע"ע ארחות שבת ח"ב עמ' קא.
  2. מותר להשלים באותה שעה את הפסוקי דזמרה שהפסדת אבל יש להמנע מאמירת תהילים או קריאת שנים מקרא, לימוד בעיון בלבד מותר, ראה שערי תשובה סי' רפא בשם הברכי יוסף, וע"ע שו"ת שבט הקהתי ח"ו סי' סה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. נראה להוסיף ששן בשרית יש להקל שאינה מוקצה כמש בשלחן שלמה רפואה חלק ב עמוד קסז בהערה ויסוד הדברים מושתת על דעת הרופאים ששן שנפלה כלה ממכה וכדומה אפשר להחזירה בהקדם למקום כדי להצילה אצל הרופא בתוך שעתיים ואם יעשו הדבקה זמנית ואחכ ביום חול קיבוע זה יציל אותה ויש לצדד להתיר מחמת הרבה צדדים אף שיש בהם מחלוקת. סכנת אבר . אם יש בנין באדם. אם יש דין תפירה באדם. תפירה בדבר קשה כאבן. תפירה זמנית. ואם מותר להדביק זמנית ממלא אין בה איסור מוקצה . ולגבי שן חלבית שהגיע זמנה לפול ואין בה שום תקנה וכמו בשאלה כאן הרי יש בה מוקצה אלא שמצד אחר יש לדון בקטן שחפץ לשומרה אם יש להתיר לו ונראה שיש לתלות הדבר במחלוקת מרן ורמא לתת לקטן איסור דרבנן לצורכו. ויש לפלפל בזה. יישר כח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל