לתרומות לחץ כאן

קדימה בצדקה – אדם שמתבייש לקחת קודם למי שאינו מתבייש?

שאלה:

אנו אחראים על חלוקת ירקות במרכז המגיעים לחצר ביתנו והתפקיד שלנו להוריד את הארגזים מהרכב לסדר אותם ולהודיע בקו וואטסאפ למשפחות על הגעת הירקות. אומנם יש אנשים שלא מחוברים לקו עקב אי נעימות וסיבות שונות, כך שיש אנשים שנמצאים ברחוב ורואים אותנו מורידים את הסחורה, ואני שומרת למשפחות מסוימות שאני יודעת שאין הפרוטה בכיסם או שגרים במרחק כמה רחובות ועד שיבואו תיגמר הסחורה, וכן יש משפחה שכנראה מצבם דחוק והם מסתובבים באיזור וכשהירקות מגיעים הם לוקחים כמעט הכל מבלי להתחשב במשפחות נוספות הנזקקות.

שאלתי היא כזו- האם יש דין קדימה בצדקה והאם מי שמגיע ראשון הוא קודם למי שעדיין לא הגיע, לדוג' בשישי האחרון הגיעו פירות וירקות טובים ולקחתי בידי אבטיח וקופסאת עוגיות ע"מ לשמור לשכנה ששמעתי ממקור מוסמך על עניותם וכשהחזקתי ביד ע"מ לשמור בצד, שאל אותי אברך לא צעיר שלא הכרתי אם הוא יכול את הדברים שבידי, והיתה לי ממש דילמה איך עלי לנהוג, והאם הוא קודם למי שלא נמצא, ומצד שני כשהודעתי לשכנה ששמרתי לה את היא כ"כ התרגשה והודתה לי!

אשמח מאד לדעת מה ההלכה וכן האם מותר לי לשמור ירקות למשהי שגרה רחוק או מי שגר קרוב, בעקר מהסיבה שכתבתי שיש משפחה שמפטרלת בסביבה ומסתערים על הסחורה, וכן דין קדימה בצדקה, האם מי שכבר נמצא בשטח קודם למי שעדיין לא הגיע.
אשמח לתשובה בהקדם וכן תודה על הקדשת הזמן בעבורי!

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי אתם יכולים בהחלט לשמור עבור אותם אנשים שאתם יודעים שנזקקים, יש כאן שתי נקודות: א. לא ברור כלל מי נצרך יותר, זה שאותו אדם הגיע אינו מחייב שהוא יותר נזקק, והנזקק יותר ודאי קודם, כמבואר באהבת חסד ח"א פרק ו נתיב החסד אות יב. ב. יש אומרים שאפילו אם אותו אדם שמתבייש לבוא נזקק פחות, כיון שאותו שאינו מתבייש ישיג יותר בקלות מאחרים, הביישן קודם, כך כתב באורח משפט סי' טו. אמנם באהבת חסד שם חולק על דבריו, אבל ודאי שכאשר לא יודעים מי נזקק יותר הכל מודים שהביישן קודם.

העיקר שהחלוקה תעשה לפי הכללים, עניי עירך וכו' או מי שנזקק אבל לא לפי החברות הקרובה והידידות..

תזכו למצוות רבות!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל