לתרומות לחץ כאן

שאלה על ביטול ברוב

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב
לגבי ביטול ברוב, קראתי בספר: איסור שנתערב בהיתר מין במינו, כגון בשר טרף בכשר וכדומה, והאיסור יבש ואינו נותן טעם בהיתר ועומד בפני עצמו, מן התורה, הינו בטל ברוב… כו'.

אחר כך בביטול בששים קראתי: מין בשאינו מינו שנתערב איסור בהיתר, צריך שיהיה פי ששים בהיתר כנגד האיסור כדי לבטלו, ואז התערובת מותרת. אין ששים – הכל נאסר, כיון שבשאינו מינו נותן האיסור טעם, וטעם כעיקר, אכן, כשהאיסור יבש ונתערב בהיתר יבש – בטל מן התורה ברוב, ומותר, מפני שאינו נותן טעם. אולם, חכמים הצריכו שיהיה ששים בהיתר, גזירה שמא יבשלם ויאכלם כשהאיסור נתן טעמו. אבל מין במינו יבש שאינו נותן טעם – בטל ברוב. כו'.

אני מבולבל, בהגדרה של ביטול ברוב כתוב שבמין במינו, אם האיסור יבש ואינו נותן טעם בהיתר ועומד בפני עצמו, מן התורה בטל ברוב.
אך בהגדרה של ביטול בששים כשמסבירים בדרך אגב את הביטול ברוב, כתוב "כשהאיסור יבש ונתערב בהיתר יבש – בטל מן התורה ברוב, ומותר, מפני שאינו נותן טעם.”
למה בהסבר השני כתוב שגם ההיתר צריך להיות יבש ובהגדרה הראשונה כתוב רק שהאיסור צריך להיות יבש?

תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

אין הבדל, בשני המקרים מדובר שהכל יבש, שאם לא כן האיסור וההיתר יהיו ניכרים ואין בעיה… אם האיסור הוא חתיכה וההיתר נוזל, אין תערובת, מוציאים את האיסור וזורקים… הכותב לא נקט בלשון מדוקדקת.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב
    אני רוצה לבדוק אם הבנתי נכון את כבוד הרב
    אם יש חתיכת איסור יבשה שנתערבה בנוזל, אין תערובת, כלומר זה בכלל לא נחשב תערובת מכיוון שדבר יבש כמו חתיכה הוא דבר ניכר בפני עצמו, הוא לא מתמזג עם הנוזל ונהיה אחד עמו, אלא הצורה שלו תמיד ניכרת בפני עצמה ופשוט מוציאים אותו וזורקים. אומנם בנוזל עם נוזל, יש תערובת, התערבבות, התמזגות, אם יש 2 נוזלים יחד, זה לא נחשב שיש נוזל אחד ועוד אחד, אלא נחשב כנוזל אחד, כי הנוזל עבר התמזגות, התערבבות, נהיה תערובת.

    דרך אגב, אם היבש הוא אבקה שמתערבבת עם נוזל, אז ברור שזה נחשב תערובת אני משער.
    יש לי עוד שאלה שאני אכתוב כאן כנראה, פשוט רוצה לעבור ללימוד של דבר אחר כרגע, כי כתבתי את השאלה הזו כבר כמה וכמה דקות והזמן מוגבל.
    תודה רבה כבוד הרב!!

  2. זה נכון, כמובן אם זה היה חם יש נושא נוסף בתערובות של בליעת טעם, אבל בנוגע לביטןל ברוב ברור הדבר שדבר הניכר לעין אינו בטל, גם בהתמזגות של אבקה כל עוד היא ניכרת היא לא בטלה גם אם יש לך קושי להפריד..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל