שאלה:
כשאדם חוזר בתשובה אז שמעתי שהחטא שלו נמחק אבל זה לא נכון כי למשל את חטא העגל יש לכל אדם וגם אחרי שאדם הראשון חטא וחזר בתשובה הוא לא הוחזר לגן עדן
תשובה:
זו שאלה מענינת מאוד. כנראה יש הבדל בין חטאים כלליים לחטאים פרטיים. כלומר בחטא העגל העןם כולו חטא, ולכן תשובת היחידים לא מועילה לגמרי לתקן את הפגם, כיון שגם הפגם נעשה כללי בעולם כידוע מדברי הרמח"ל שלפני חטא העגל פסקה זוהמתן וחזרו למצב של אדם הראשון לפני החטא שאין בו רע כלל [מציאות שאנחנו לא יודעים בכלל לתאר] ועל ידי חטא העגל חזר הרע להיות חלק מהאדם. ובודאי הוא כך בחטא אדם הראשון ששינה את כל מעמדו של האדם בעולם וגרם לו להסתלק מגן עדן מחמת הטעם הנ"ל כדברי הרמב"ם הידועים שלפני חטאו היה הכל בבחינת אמת ושקר כלומר אין מציאות של רע, ולאחר שחטא נתהווה בעולם מציאות של רע.
אבל למה זה שאדם הראשון חזר בתשובה הוא לא חזר למדרגתו הקודמת?אז תשובה לא באמת מועילה ומתקנת? רק חלקית?
כנראה בגלל שלא היה זה נחשב לו כחטא פרטי אלא כמשהו כללי לגבי עצם מדרגת האדם בעולם.
לעניות דעתי יש שתי חלקים בכל תשובה החלק האחד לכפרה דהיינו שלא יענש על זה והחלק השני הוא גם תיקון דהיינו חזרה למצב לפני החטא
במשל אם שברת כלי בחנות אז התחייבת עבור הכלי לשלם כסף ואם ביקשת סליחה מהמוכר והוא מחל לך וביקשת שיפטור אותך מהתשלום אז לא תצטרך לשלם אבל סוף כל סוף הכלי נשאר שבור
התשובה של החלק הראשון בנמשל מעילה לכפרה והחלק השני שבתשובה גם לתקן את מה שפגמת
לחלק הראשון(כפרה) מספיק ווידוי חרטה וקבלה לעתיד + 4 חילוקי כפרה לפי העוון (מופיע ביומה פו עמוד א')
ולחלק השני צריך תשובת המשקל כדי גם לתקן מה שנפגם ולכל חטא תשלום משלו שמובא ברוקח ועוד מקומות
ואדם הראשון תשובתו בחלק הראשון היתה מעולה אבל החלק השני לא הושלם וכן בחטא העגל וכו…
השאר תגובה