תנאים בעשיית מצוות, וגט מקושר

רבני בית ההוראה
ג' ניסן ה'תשע"ח

שאלה:

שבו טוב הרב,
בעניין תנאי בגיטין ראינו שצריך שחלות התנאי יורכב מכמה גדרים(תנאי כפול, תנאי קודם למעשה וכו’) אזי האם ביתר הדינים שאפשר לעשות תנאי צריך שיהיו גדרים אלו (כגון התנאי שעושים לעניין ק”ש שחרית לאדם שלא בטוח שיספיק זמן מג”א אזי מתנה שאם הלכה כמותו אזי מה שיקרא כעת יחשב כעיקר מצוות ואם לאו אזי כשיקרא על סדר התפילה) ?
2.האם כיום כשכהן רוצה לגרש את אישתו אזי גם עושים גט מקושר?

תשובה:

שלום וברכה,

להלכה אנו פוסקים שרק בגיטין וקידושין צריך תנאי כפול וכל פרטי התנאי, אבל בממון אין צריך. והטעם י”א שרק בדבר שבערוה פוסקים כר”מ ולא בממון. וי”א שדעתו על התנאים. הנתיבות פוסק שבקרקע צריך את משפטי התנאים, ולא במטלטלים. ולכן ה”ה בתנאי על ק”ש שהסתפק הגר”ח מבריסק האם מועיל תנאי בעשיית מצווה. ועל הצד שיועיל תנאי א”צ למשפטי התנאים.

כיום לא עושים גט מקושר לכהנים, והכהנים מתגרשים בגט רגיל כמו של ישאל, היות וגט מקושר יש לו הרבה פירטי דינים.

בהצלחה.

מקורות:

ראה נתיבות סימן רז ס”ק א.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *